11 juli 2013

Wereldwijde interesse voor hybride workshop 'bidding for associations'

Door Lieke Hogenkamp

Rubrieken

COMMUNICATIE ONLINE EVENTS - Woensdag 10 juli werd er door de International Congress and Convention Associations (ICCA) een hybride workshop over bidding for association meetings georganiseerd die kijkers trok uit de hele wereld. Tijdens de workshop stond centraal hoe je als congresbureau, locatie of organisatiebureau internationale verenigingen zo kunt beïnvloeden dat zij naar jouw bestemming komen.

De workshop werd live uitgezonden vanaf het ICCA Research, Sales en Marketing Programme (RSMP), dat gedurende drie dagen plaatsvond in Amsterdam. De inhoud was gebaseerd op een specifieke sessie van de RSMP. Gerrit Heijkoop van How Can I Be Social (HCIBS) en Gerdie Schreuders van LiveOnlineEvents hebben het online event ontworpen, geproduceerd en uitgevoerd. Van Zimbabwe tot in Mexico en van Manilla tot in Noorwegen werd het event gevolgd en beïnvloed.

Volgens Martin Sirk, CEO van ICCA is het uitbrengen van een sterk bid de belangrijkste vaardigheid voor succes in de branche van internationale associatie (vereniging) congressen. Door middel van dit online event wilden ze inzichten, updates over trends en de expertise van het panel delen met zoveel mogelijk wereldwijde ICCA leden en andere congresprofessionals. Inhoudelijk ging de workshop over waar internationale verenigingen naar op zoek zijn bij een bid, wat de grootste uitdagingen en frustraties zijn en of veranderingen m.b.t. het interne beslissingsproces van de internationale verenigingen effect hebben op congresorganisatoren.

De presentatie was als het ware een soort duo baan. In de zaal ging Sirk als live presentator, het gesprek aan met sprekers: Juan José Garcia, Director Marketing en Sales directeur van Barceló Congresos in Spanje, David Owen, Managing Director van DISTRIPRESS in Zwitserland en Helga Severyns, Senior Director van International Association of Public Transport (UITP) in België. Heijkoop was de online presentator en stelde vragen die via social media binnen waren gekomen aan de sprekers.

De online moderator was Schreuders. Zij hield de chats en twitter in de gaten en hielp de deelnemers met elkaar in gesprek te brengen. De kijkers bevonden zich over de gehele wereld. In Thailand werd tegelijkertijd een congres gehouden waar 40 mensen samen meekeken naar Amsterdam. Zij stonden direct in verbinding en ook in een zaal in China namen 50 man tegelijk deel aan de workshop.

De ICCA is de enige internationale organisatie die gespecialiseerd is in de internationale meetingbranche. Er zijn ruim 950 bedrijven en organistaties verdeeld over 88 landen, lid van de ICCA.