Welke EventTrends2020 hebben in en na corona nog altijd invloed op live communicatie en experience marketing

30-10-2020 - #EVENTTRENDS2020 - Het jaar van de Doorbraak zo heette het #EventTrends2020 overzicht. 2020 zou, met een goed onderbouwde redenatie, het jaar moeten worden waarbij termen als customer experiencer, customer journey en beleveniseconomie allemaal naar 1 branche zouden wijzen: de eventbranche. Hoe anders liep het. Maar wat blijft er over van de beschreven trends en ontwikkelingen. Dit keer merkactivisme, een nog krachtiger ontwikkeling.

De trends en ontwikkelingen in ons jaarlijkse EventTrends overzicht komen altijd voort uit het bundelen van onderzoeken, interviews, visies en meningen. Soms worden ze ook op een presenteerblaadje aangedragen, want waar EventBranche in 2018 sprak over merken die met live momenten kleur zouden bekennen op het vlak van maatschappelijke onderwerpen, concludeerde vele marketingonderzoeken in 2019 waaronder het Platform Innovatie Marketing (PIM) dat we al stappen verder zijn: merkactivisme was het woord. 

Eind 2019 schreef EventBranche Magazine over merkactivisme binnen live communicatie:

Je zult maar marketeer of communicatieprofessional zijn bij een merk of organisatie en je leest dat dé trend voor de komende periode 'merkactivisme' is. Pfff, ga er maar aan staan. Ten eerste: wat wordt er verwacht van een merk? Ten tweede: wie durft? Maar de ontwikkeling past niet alleen 1 op 1 bij de huidige maatschappij, we willen niet de goedkoopste, snelste of grootste, maar we willen betekenis, het past ook nog eens volledig bij live communicatie en eventmarketing.

'Goed om te zien dat de ontwikkelingen in eventmarketing en live communicatie één op één blootgelegd worden door een platform als PIM. Daarbij dragen wij in trendtalks altijd uit dat als bedrijven of merken stellingnemen, zich mengen in maatschappelijke discussies, dan moet dat live. We zien die ontwikkeling terugkomen in ontwikkelingen die wij betiteld hebben als 'ContraEventmarketing', waarbij logo en merk ondergeschikt zijn aan het bijdragen of oplossen, Social Eventmarketing, waarbij live oplossingen gezocht worden voor sociale vraagstukken en Live Brand Politics waarbij een merk of bedrijf stelling neemt. En in alle gevallen moet dat live. Pas dan zullen mensen het merk of het bedrijf geloven. Mooist voorbeeld dat ik ken is Ben & Jerry’s die een unbreakable rainbow (zie foto) neerzetten om de gaycommunity in Polen te steunen, nadat de ‘fysieke’ regenboog meerdere keren werd vernield', aldus Lisanne Wolterink van EventBranche.nl en EvenementOrganiseren.nl.

En nu dan? Nu COVID-19 ons in de greep houdt? Er is een grote valkuil, de valkuil van 2008 waar we, niet alleen als branche, maar eigenlijk als wereld, in no time weer toewerkten naar hoe het was. Vrijwel geen veranderingen doorvoerden en verder gingen met ons leven van voor die crisis. Gaat dit nu weer zo? Wij denken van niet. Daarvoor zijn de maatschappelijke discussies te breed en te scherp. Daarom schatten wij in dat juist Merkactivisme snel een enorme vlucht zal nemen.

Als we uit deze crisis komen, wanneer en hoe dan ook, zullen live contact, experience en events nog altijd de wereld van communicatie en marketing vorm blijven geven. Maar merken en bedrijven en zeker ook overheidsinstellingen zullen meer en meer kleur bekennen. Stelling nemen. En hoe kun je dat beter overbrengen dan live. Open, eerlijk, echt. Dus merkactivisme ook voor 2021 een ontwikkeling om in de gaten te houden. Nu al inspiratie nodig? Nou vooruit, nog 1 keer: Ben & Jerry's in Polen...

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners