20 december 2013

Wat wordt de trend van het event in 2014 volgens NBC Congrescentrum?

Door Lieke Hogenkamp

Rubrieken

CONGRESLOCATIE - De economie kruipt langzaam uit het dal. De verwachting is dat het aantal events in 2014 verder zal toenemen. Maar wat zijn de belangrijkste eventtrends voor het komende jaar? NBC zetten de belangrijkste 4 even op een rij:

1. De ‘intimiteit’ event trend

De tijd van grote massale events is een beetje voorbij. Vooral het komende jaar zal in het teken van gevoel en intimiteit staan. Hoe groot een zaal of event ook is, de aankleding en belichting is hierbij essentieel. Maar ook specifieke ontmoetingsplekken of private optredens binnen een event zullen belangrijker worden. En de mogelijkheid om tussendoor samen culinair te genieten. Tot slot wordt deze trend ook vertaald in minder massale maar vooral meer kleinschalige evenementen voor een specifieke doelgroep.

2. De ‘social event’ trend

Zowel in het voortraject, na afloop en tijdens een event, wordt ‘social’ belangrijker. Social media zoals Twitter, Linkedin en Facebook zullen een nog grotere rol gaan spelen bij de beleving van een event. Een goede event organisatie speelt hier handig op in door dit aan te wenden als een extra communicatie-kanaal. Foto’s en video’s zijn hierin een belangrijke toevoeging. Dit om de doelgroep gericht te bereiken en verder te binden op het juiste moment.


3. De ‘meer beleving door interactie’ trend

De tijd van een dag lang passief luisteren naar een aantal lezingen is echt wel voorbij. De event bezoeker van vandaag wil actief deelnemen en reageren op datgene wat gebeurt. Er zal dus meer interactie komen met het publiek. Dat kan door middel van tools en apps, maar ook gewoon met een microfoon of discussie sessies. Overigens blijft in 2014 een goed verhaal van een spreker natuurlijk wel het uitgangspunt.

4. De ‘haal meer uit je event’ trend

Bedrijven die een personeelsuitje combineren met een training. Of de combinatie van presentatie van de jaarcijfers met daarna een borrel of een feest. De trend voor 2014 is om meer uit een event te halen. Dat kan ook door via live streams de doelgroep verder te vergroten door de mogelijkheid te bieden ook op afstand mee te kijken.