De enige houvast die wij van Larry Page hebben gekregen, is de PageRank. Op verjaardagen wordt allang niet meer gepraat over welke auto jij rijdt, nee het draait om de PageRank. Hoe hoger hoe beter. FZ en Oplocatie houden van feitjes en dus starten we maar eens een pagerank-onderzoekje. Wie scoren nou het best op internet? Wie rankt als beste? Wie heeft de meeste inhoud?
Om te beginnen maar eens wat online-feiten ‘meest gevonden’ matchsites en nieuwssites binnen de eventbranche. 'Altijd handig voor het bepalen van uw marketingbudget', roept onze salesafdeling nog even van de andere kant van de gang:
Leuk om te weten: de pagerank is terug te zien op de Google-toolbar, maar kan ook online uitgevoerd worden. Ook het aantal geindexeerde pagina's bij Google is eenvoudig op te vragen. Tik bij Google site:www.denaamvanuwsite.nl in en u ziet bij het aantal gevonden resultaten, hoeveel pagina's Google van uw site heeft geindexeerd. Een belangrijk aantal als het gaat om matchsites, zoals hierboven.
Tot zover deze Oplocatie-bijdrage...dan is het nu tijd voor tips, trucjes, tools en andere wetenswaardigheden vanuit de branche:
Mark Wichmann van Oplocatie.nl reageert op onderstaande reactie
Dag Jeroen X,
Leuk dat er een discussie op gang komt, dat was ook precies de bedoeling van
dit logje.
Wat je daar neerzet klopt niet. Je hebt niet de
aantallen van geïndexeerde pagina's te pakken maar het aantal keren dat de term
www.locaties.nl of www.oplocatie.nl voorkomt. Je hebt namelijk
niet de truuk" site:www.denaamvanuwsite.nl "gedaan maar gewoon plat de url bij
Google ingetikt. Foutje...ik vergeef het je...wij zijn misschien niet duidelijk
genoeg geweest. M.a.w. ook het woord "site" en dan ":" intikken en daarna de
URL. dat zijn de aantallen geïndexeerde pagina's. Dat jouw cijfers niet veel
zeggen, blijkt ook wel uit het feit dat als je bijvoorbeeld www.locaties.nl bij google intikt (op jouw
manier dus) dat het aantal dan inderdaad op 17.800 uitkomt, maar als je
vervolgens naar de laatste resultaatpagina gaat (in dit geval pagina 10), zul je
zien dat er in feite maar 92 pagina’s geïndexeerd zijn…Google is dus ook niet
perfect.
Verder: hoe Google daadwerkelijk de pagerank van een pagina tot
stand brengt blijft voor velen een raadsel: zelf geven ze met allerlei termen in
het internet-engels een onbegrijpelijke verklaring voor. Wat ik daar uit opmaak
(en velen met mij) is dat het belangrijk is voor een site om een 'volle' inhoud
te hebben die correspondeert met de uiting aan de 'buitenkant' M.a.w.de inhoud
van de site moet sterk gerelateerd zijn aan wat er op de homepage gepresenteerd
wordt. Heb je een site die dus pretendeert te gaan over bedrijfsevenementen dan
moet de volledige inhoud daar ook over gaan.Dat is 1 ding. Daarnaast zijn linken
erg belangrijk maar dan wel naar sites die gerelateerd zijn . Om een hoge
pagerank te krijgen zou je dus gelinkt moeten worden aan soortgelijke sites: het
liefst ook nog sites die een hoge(ere) pagerank hebben. Dat doen wij
bijvoorbeeld met allerlei horeca-pagina's(Misset horeca) ZIBB.nl, Zibbsearch en
Kellysearch. Allemaal eigen producten waarvan we dankbaar gebruik kunnen
maken.
Bovendien wordt al ons nieuws al veel langer geïndexeerd door Google
en zijn we een belangrijke bron op Google news als het gaat om zelf gegenereerd
nieuws.
Ik hoop dat dit een goede verklaring is voor jouw pleidooi voor jouw
cijfers...Jeroen X
Mark Wichmann