Wat ons opviel in het festivalseizoen: circulair douchen, mindervalidenhotel en hennepbandje

27-08-2019 - FESTIVAL EVENTMARKETING - Dat er veel overlap zit in de wereld van festivals en zakelijke eventmarketing en live communicatie, dat mag duidelijk zijn. Beide organiseren belevenissen, experiences. Dus is het interessant om te kijken welke innovaties en opvallende zaken er voorbij kwamen/komen in het festivalseizoen. Deel 1 van Wat ons opviel in het festivalseizoen:

In deel I van Wat ons opviel in het festivalseizoen innovaties van circulair douchen op The Great Wide Open, MIVA Las Vegas hotel op de Zwarte Cross en het festivalbandje van hennep op Paradigm. 

Circulair douchen op Into The Great Wide Open

Tijdens de komende editie van Into The Great Wide Open, het festival dat vanaf deze donderdag op Vlieland wordt gehouden, speelt innovatie een belangrijke rol. Namens Innofest, dat festivals inzet als living labs om ondernemers de kans te geven hun prototypes te testen, is een startup aanwezig die circulair douchen voor de campinggasten mogelijk maakt.
 
De organisatoren van Into the Great Wide Open hebben hun ambitie uitgesproken om toe te werken naar een zo klimaatneutraal mogelijk festival. Ook bezoekers worden gestimuleerd om hun ecologische voetafdruk te minimaliseren, bijvoorbeeld door fossielvrij naar het Waddeneiland af te reizen. Hamwells, één van de aan Innofest verbonden startups, draagt hieraan bij door op camping Stortemelk twee circulaire douches te testen. Deze prototypes hergebruiken de warmte van het afvoerwater om zo nieuw douchewater te verhitten en verbruiken zo minder energie. Op termijn moet de circulaire douche consumenten helpen om hun woning te verduurzamen. 

 

Zwarte Cross huisvest in MIVA Las Vegas 25 mindervaliden

20 tot 25 mindervaliden konden tijdens de Zwarte Cross blijven slapen op het festivalterrein. De organisatie liet voorafgaand aan het festival weten: 'De afgelopen tijd hebben we met enkele mensen van revalidatiecentrum Het Roessingh gesproken en dankzij deze enthousiastelingen gaat het gebeuren.'

'De Zwarte Cross is al een slijtageslag wanneer je ‘gewoon’ kunt lopen. Stel je maar even voor hoe dit is wanneer je niet kunt lopen en kampt met bijvoorbeeld een dwarslaesie! Naast Grasnapolsky zal ‘MIVA Las Vegas’ gebouwd worden. De dames en heren van Het Roessingh hebben veel werk verzet om een tent te creëren met slaapplekken en hospitality units, zodat mindervaliden óók eens een heel weekend Zwarte Cross kunnen beleven. Een plek inclusief bedden, tilliften, aangepast sanitair, verzorging en heel veel meer. Zelfs een eigen taxi van de camping naar het festivalterrein! Een prachtig project en we hopen dat dit in de toekomst op veel meer festivals en evenementen gaat gebeuren. MIVA Las Vegas wordt mede mogelijk gemaakt door stichting No Restrictions Party Unlimited en HandicapNL.'

 

Paradigm Festival: festivalbandje van hennep

Tijdens Paradigm Festival, het elektronisch muziekfestival dat komend weekend in Groningen plaatsvindt, test een jonge ondernemer een nieuw soort festivalbandje. Het van hennep gemaakte bandje is biologisch afbreekbaar en biedt festivalbezoekers een blijvende herinnering door de plantzaadjes die in het bandje zitten. Plantjebandje is aanwezig namens Innofest, dat Paradigm en andere festivals inzet als living labs om ondernemers zo de kans te geven hun prototypes te testen.

Designstudente Tessa Hesseling (22) van de Groningse Hanzehogeschool ontwierp het duurzame festivalbandje. “Festivalbandjes zijn meer dan een entreebewijs. Veel festivalbezoekers dragen ze helemaal af, als een blijvende herinnering. Toen ik zocht naar een milieuvriendelijk alternatief voor plastic, was ik dus op zoek naar materiaal dat een tijdje meegaat. Hennep, dus”, zo vertelt Hesseling. Uit de zaadjes die in het bandje zitten, kunnen bezoekers na gebruik bovendien een plantje laten groeien als levend aandenken aan het festival. Het nieuwe festivalbandje sluit daarnaast goed aan bij de toenemende wens van festivals om een zo’n duurzaam en circulair mogelijk evenement te organiseren.

 

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
LAATSTE KANS: 90 kennissessies, 4 eventpodia, gratis kaarten #TNE19

>GERELATEERD uit Eventbranche Select®

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners