Wat kan de zakelijke eventbranche leren van de Intocht van Sinterklaas 2020?

15-11-2020 - EVENTBRANCHE SINTERKLAAS - Voor een evenement dat de afgelopen jaren meer dan ooit onder een vergrootglas lag, was de 2020 editie van de Intocht van Sinterklaas een zeer bijzondere variant. Geen Kick Out Zwarte Piet of vele honderden onzichtbare veiligheidsmaatregelen, maar wel alle corona-maatregelen als restrictie voor een 'gewone' intocht. En toch waren de kritieken lovend. Wat kan de zakeljike eventbranche leren van de intocht van de goedheiligman?

EventBranche.nl deelt de lovende reacties, juist door de eenvoudige maar slimme keuzes die de organisatie dit jaar maakte. We zetten de 5 lessen op een rij:

Omdenken
'Sint zal dit jaar aankomen in Zwalk', het was de briljante opening van een prachttraject richting een evenement waar eigenlijk alles anders was dan anders, maar stiekem toch zo vertrouwd. De NTR bedacht een verhaallijn (storytelling) die precies aansloot bij de leefwereld van de kinderen, de doelgroep. Omdenken was het toverwoord, maar daarbij werden een aantal basisprincipes niet losgelaten, slechts anders ingevuld. Een aankomstplaats die niet bestaat, tekeningen via de burgemeesters, 1 'zwarte' piet in het kolenhok, een defile in plaats van aankomst aan de 'Dieuwertje Blokkade', humor van kinderen en hun ouders (De Publiekstrekker uit Mekkeren, de bakker die tegen de 1,5 meter is...want een Krentewegge van 1,5 meter is hartstikke slecht voor de gezondheid, boeren die iets willen aanbieden aan het paard van Sinterklaas) burgemeesters die met kinderen naar het Huis van Sinterklaas kwamen, Dieuwertje als steun en toeverlaat en een Sint 'die dit jaar thuiswerkt' en dus mogen de verlanglijstjes via internet opgestuurd worden.

Locatie ondergeschikt (maar sfeersettend)
De intocht van Sinterklaas had altijd 1 ding gemeen: de stoomboot, aan de kade en dan de stad of het dorp door. Dat leek toch de kern, het fundament van dit evenementenconcept. Niets bleek minder waar, tenminste de 2020 editie in corona-tijd bewees dat de locatie ondergeschikt is aan het concept. Paleis Soestdijk bleek een gouden greep, een defile zoals in de hoogtijdagen van Koningin Juliana. Alleen dan met Sinterklaas als koning van Nederland. De setting, het defile zelf en natuurlijk het prachtige paleis, brachten zelfs bij zij die het defile niet (her)kenden een glimlach te weeg.

Drive thru, defilé
En dan de vorm zelf: als sint niet naar de kinderen kan komen, dan halen we de kinderen wel naar de sint. Een drive thru vorm die we ook in de eventbranche veel terug zien komen, kijk bijvoorbeeld maar in de Kerst Special met concepten en producten voor kerst- en eindejaarsevenementen. Steeds weer een andere gemeente, echt of fictief, met kinderen die iets naar de sint kwamen brengen. Gewoon heel goed bedacht en qua budget hoogstwaarschijnlijk veel budgetvriendelijker dan 'normaal'.

De kracht van een goed voortraject
Zoals altijd zit de kracht van de intocht in het voortraject. Daarbij zie je ook dat tradities, vaste punten in de agenda, echt wel wat waard zijn. Die tradities kunnen dan best veranderen, of met een omdenk-concept in een totaal ander event veranderen, maar die vaste datum: goud! Zeker met een multimediaal voortraject, waar een herkenbare opbouw in zit. Dit jaar nam het voortraject de kinderen en ook hun ouders op humoristische wijze mee naar het totaal andere evenement. De totaal andere intocht. Maar met een website, podcast, sinterklaasjournaals en wat nog meer zij, werd ouderwets toegwerkt naar het hoogtepunt op zaterdag met 2,2 miljoen kijkers.

Hybride-regie
Er wordt de afgelopen maanden nog wel eens gedaan alsof we nu het hybride event onder druk hebben uitgevonden. Maar nog los van de vele voorbeelden uit de afgelopen decennia in de zakelijke eventbranche is de intocht van Sinterklaas al sinds jaar en dag het voorbeeld van een hybride regie. Ook dit jaar weer lukte het de NPO om de beleving terplekke dwars door de beeldbuis de huiskamers in te sturen. Met de schakeling tussen de live beleving (voor de sint langs lopen) en een verhaallijn die je alleen vanuit huis kon volgen, ontstond een prachtig samenspel van tv en live.

5 Reacties

Mooi deze opsomming! Had het gemist. Leuk en waardevol om te lezen.
anna-maria @puur @ 17-11-2020 13:56 uur
Heel knap gedaan. Goede verhaallijnen en spanningsbogen.
Leuk deze opsomming van kernpunten.
Ingrid @ 17-11-2020 16:48 uur
Ik heb zitten kijken en was voortdurend geboeid! En herken elk genoemd aspect dat zorgde voor spanning, humor voor jong en oud. Geweldig dit script, en respect voor de optimale uitvoering!
Wil Kuiters @ 17-11-2020 18:26 uur
Inderdaad prachtig en creatief gedaan. Lijkt mij een blijvertje want het voorkomt een boel gedoe ook.
Wat ik wel erg jammer vind is dat ook hier de overheidspropaganda de onschuldige kinderoortjes in wordt gepompt. Handen wassen, afstand houden, handen wassen, afstand houden. Laten we niet vergeten dat deze maatregelen tijdelijk moeten zijn. Is toch niet de bedoeling om straks een contactgestoorde generatie van afstandelijke smetvrezers te hebben hoop ik.
Victor @ 18-11-2020 12:31 uur
jammer *vindt #stopdetijd
Victor @ 18-11-2020 12:32 uur
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners