Wat+een+eventmanager+moet+weten+over+entertainment+en+bedrijfsevenementen%3F
Nieuws

Wat een eventmanager moet weten over entertainment en bedrijfsevenementen?

ENTERTAINMENT ARTIESTENBUREAU - Entertainment, artiesten, acts, ze zijn een onderdeel van eventmarketing en live communicatie, in de meeste gevallen op een wow-gevoel te creeeren of om de stemming te optimaliseren. Het nieuwe boekingsplatform Bedrijfsentertainment.nl deelt alvast enkele gouden tips om entertainment zo effectief mogelijk in te zetten op uw volgende evenement.

Tip 1: Passend entertainment op uw bedrijfsevenement


Stel uzelf de vraag: welk entertainment past bij mijn evenement, mijn doelstelling en de locatie?

‘Dat klinkt als een onwijze open deur, maar we mogen niet weglopen voor het feit dat er nog altijd artiesten ingezet worden op voorkeur van de eventmanager of omdat de CEO dat zo’n leuke zanger vindt. Ook het succes van een act op een event uit het verleden mag niet de graadmeter zijn. Loop deze mini-checklist af en u komt met de nodige adviezen al heel snel tot de perfecte invulling:

  • Wat is de aanleiding voor het evenement, welke sfeer moet er zijn en wat is de samenstelling van mijn doelgroep?
     
  • Wat is er wel en niet mogelijk in de locatie waar mijn evenement plaats vindt. De complete band van een topartiest in een kleine bedrijfskantine of locatie…niet doen, zeggen we dan. Maar ook puur technisch, qua geluid, stroom, akoestiek, zichtlijnen en qua beschikbare ruimte moet u een check doen.
     
  • Doe een locatiebezoek mét de techniekpartij.
     
  • Vraag altijd om meerdere voorbeelden/ opties. Wie dat slim doet, zorgt voor een selectie van entertainment waaruit uw bezoekers vervolgens kunnen kiezen/stemmen.

 

Tip 2: Eis service vanuit uw standpunt, niet vanuit een promotor 


‘Denken en handelen vanuit de opdrachtgever klinkt heel logisch, maar in de entertainmentwereld is lange tijd anders gehandeld: promotors en boekers ‘zetten’ hun artiesten weg. Een platform als BedrijfsEntertainment.nl handelt vanuit de wensen van de opdrachtgever. Pas met die insteek kun je de zakelijke markt echt een service bieden, want je bent niet meer verbonden aan die ene artiest of die ene promotor met een beperkte diversiteit aan entertainment.’

 

Tip 3: Clausules, verzekering en Buma

Vraag om openheid en ga voor transparantie rondom de boeking van entertainment of artiesten op uw evenement. Het boeken van een artiest of een entertainmentact is toch een beetje een andere wereld, ook voor eventmanagers binnen uw bedrijf. De gouden tip hier: maak alles bespreekbaar. Een paar voorbeelden van dit ‘alles’?

 

  • Clausules. Veel artiesten hebben zogeheten RTVclausules, wat zo veel betekent dat wanneer er na de boeking een radio of tv opdracht komt, dat de artiest onder de boeking uit kan. Het gebeurt bijna nooit, maar het is goed om er rekening mee te houden, door bijvoorbeeld ook een vervanger in beeld te hebben, of te kunnen varen op een boekingsplatform waar snel en effectief meegedacht wordt om tot een oplossing te komen. Vraag hiernaar.
     
  • Verzeker. Heeft u een evenement met een grote topartiest, die u ook gebruikt in het wervings- en marketingtraject van uw eigen evenement. En hij of zij wordt ziek, of kan om een andere reden niet komen, weet dan dat dit voor een groot deel te verzekeren is. Ook hier geldt: vraag naar de mogelijkheden.
     
  • + 7 procent. Nederland kent een actieve controle op de afdracht aan Buma (muziek- en auteursrechten). Dat betekent dat in offertes 7 procent wordt opgenomen voor de Buma afdracht van uw artiest. Ook hier mag en moet u transparantie eisen. Via een platform als BedrijfsEntertainment.nl wordt dit allemaal voor u geregeld. Weet dat er voor artiesten onder de 1000,- euro andere regels gelden en dat veel offertes ex BTW en ex Buma zijn.

 

>> Lees de complete 7 tips op Evenement Organiseren.nl:

Hoe ga ik om met entertainment op bedrijfsevenementen?


Kennis gedeeld door:

Specialist in entertainment op zakelijke events 
BedrijfsEntertainment.nl is ontstaan vanuit het gerenommeerde AT Bookings; het artiestenbureau waar  o.a. Anouk, Kane & Di-rect hun live-carrière gestart zijn. Onze kennis en jarenlange ervaring in het management en boeken van artiesten, in combinatie met een vernieuwende, servicegerichte klantenaanpak richting de zakelijke markt maakt ons tot een unieke sparringpartner voor de invulling van entertainment tijdens uw evenement.

Samen met u bepaalt ons team van specialisten de kern van het event zodat de juiste match tussen uw doelgroep, gelegenheid en het entertainment gemaakt kan worden.  Naast het entertainment, kunnen wij op basis van de hieraan gekoppelde faciliteiten ook voorzien in aanvullende diensten zoals de technische productie, artist handling, stage management, event producers, etc. Ons doel is om de perfecte match te maken tussen uw event en het zorgvuldig geselecteerde entertainment!

www.bedrijfsentertainment.nl
© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.