
Wat de festivalmarkt kan leren van de zakelijke eventbranche: 4 tips voor 2016
Dat resulteerde in een lijstje van 4 Tips voor festivals in 2016: van business events naar festivals:
1. Breng mensen met elkaar in contact
Waar de zakelijke markt constant bezig is om het netwerken optimaal te maken, lijken festivals nog vaak de boot te missen. En dat is best vreemd in een tijd waarbij de nieuwe generatie vooral kijkt naar het aantal volgers, online vrienden of likes. Waar zijn de faciliteiten, mogelijkheden om met de online tools, apps en social media kanalen het festival te gebruiken voor een vriendenboost online?
2. Combineer live met online trajectmatig
Natuurlijk zijn er in de festivalmarkt voldoende voorbeelden van goede en slimme voor- en natraject, maar denk zakelijke events en er gaat een wereld open. Waarom geen webinars of andere online sessies waar je als bezoekers, gast, fan van het festival in discussie kan met de organisator(en). Leg keuzes uit, geef kijkjes achter de scherm van de voorbereiding, etc etc. Let op, het gebeurt wel, maar voor veel organisatoren zou het trajectmatig combinaren van online en het live moment een prima zet zijn.
3. Creeer een iconisch moment
De grote festivals hebben het al: een iconisch moment, een beeld dat symbool staat voor het festival en de editie. Het behoeft een bepaalde manier van denken en regie, maar dan heb je ook wat. Durf daarbij. Klein beginnend festival met een prachtig iconisch beeld? Dan kun je online viraal gaan met jouw festivalmerk en zal de kaartverkoop voor de volgende editie een boost krijgen.
4. Geef nog meer eindregie aan de bezoekers
Crowdsourcing en ook Crowdshaping moeten nog veel meer benut worden. Of het nou gaat om input voor de line-up, de catering of het thema van de volgende editie met crowdsourcing deel je de regie en bind je jouw bezoeker. Met crowdshaping gebruiken we de live data van de bezoekers van jouw festival om flexibel jouw event in te richten.
Interesse gewekt? Hierbij de presentatie zoals Sjoerd Weikamp deze gaf op Festivak.nl: