
- Oseven: catering als rehab

Oseven heeft in jaar jubileumjaar een duidelijke visie: 'Wij zijn de afgelopen maanden terug gegaan naar de bron, een culinair rehab plan.'
Bij Oseven zien ze een interessante ontwikkeling: 'Wij vieren dit jaar onze 10e verjaardag. In deze 10 jaar zijn we met z’n allen steeds sneller gaan leven. Rennen we onszelf niet voorbij? Wij signaleerden als belangrijkste trend de behoefte om hier tegenwicht aan te bieden. De afgelopen maanden zijn wij terug naar de bron gegaan met een culinair ‘rehab plan’. Samen met onze gasten heerlijk herbezinnen op opgebouwde gewoontes. Van druk-druk-druk naar nom-nom-nom. Soms met producten die goed zijn voor ons lijf, soms door ergens heerlijk de tijd voor te nemen. Wow, wat voelt dat goed. Op 07-07 was de climax. Om onze verjaardag te vieren deelden we gratis energieshots uit in Amsterdam. Tarwegrasshooters, met evenveel energie als een kilo groente of fruit.'
- Vineyard Catering: Lok Lok is gemaakt voor partycatering

Vineyard Catering stuurde een filmpje vanuit de keuken waarin chef Mark Bosman ons mee nam naar een trend die volledig aansluit bij evenementencatering: Lok Lok, een hotpot, of ook wel Aziatische fondue. 'Mark welke trend zien jullie ontstaan?'
‘Afgelopen periode hebben we veel trends zien opkomen. Maar eentje die we echt de komende periode terug zullen zien is meer een concept. Wij denken bij Vineyard dat het richting de fondue gaat. Niet de fondue zoals wij hem kennen in olie, kaas of chocola, maar meer Aziatisch: Lok Lok fondue, een hotpot waarvoor grote barren worden gebouwd met allemaal verschillende spiezen. Die worden gegaard in diverse soorten bouillons. Het is een concept waarbij iedereen samenkomt om te eten, een beetje het sharing idee met beleving. En dat is perfect terug te brengen naar diverse partycateringconcepten. Wij denken dat Lok Lok de trend gaat worden voor de komende periode.’
- Maison van den Boer: cool involvement en 80% groente

Maison van den Boer zette een aantal ontwikkelingen uiteen. Naast een aantal culinaire trends, benoemt de partycateraar ook 'cool involvement', waarbij de gast zelf de hoofdrol speelt in de culinaire beleving. Een voorbeeld daarvan ging viral op internet.
‘Naast snelle hypes (waarvan pokébowl, een Hawaiiaanse salade met vis, momenteel onze heerlijke hardloper is) zien we dat ook een aantal langlopende trends steeds meer voet aan de grond krijgen. Op foodgebied is Dutch Cuisine belangrijk: we zijn op weg naar 80% groente en 20% vis/vlees.’
‘Op gebied van beleving zien we dat ‘cool involvement’ meer regel dan uitzondering wordt: gasten spelen steeds vaker zélf de hoofdrol in de beleving. Tools daarvoor zijn bijvoorbeeld secrecy (een mysterie creëren waarbij de gast op ontdekking gaat) en gamification (een speels element toevoegen). Afgelopen week deelden we een video van een compleet witte menukaart voor Sensation White. Alleen te lezen met een blacklight. De video ging tot over de grens viraal', laten ze bij Maison van den Boer weten.
Samen met Food Inspiration bracht The Food Line-up dé cateringtrends voor 2017 in kaart. ‘Juist in de evenementencatering wordt volop geëxperimenteerd met nieuwe concepten. Trends druppelen niet mondjesmaat door, maar worden hier gezet. De grote lijn blijft toch wel het connecten met eten en drinken. Dit zijn de 10 belangrijkste catering trends voor 2017.’ Een samenvatting van de trends.
- Niches worden mainstream
- D.I.Y. (Do it Yourself) Catering
- Bistronomia
- Festival voorlopers
- Detoxen op de werkvloer
- Koop een bedrijfskoe

- Food is a social act
- Niets is wat het lijkt
www.thefoodlineup.nl/nieuws/10-catering-trends-2017