
Aantal Nederlandse vakanties naar België 2013: groei voor Wallonië met 100.000
© CVO de NIPO-NBTC 2012-2013
Vlaanderen Wallonië Bxl Onbekend Totaal
2010 1.150.000 610.000 167.000 69.000 1.996.000
2011 1.124.000 649.000 145.000 53.000 1.972.000
2012 1.109.000 543.000 123.000 35.000 1.811.000
2013 1.013.000 625.000 103.000 25.000 1.766.000
Aantal Nederlandse overnachtingen België 2013: groei voor Wallonië met 1 miljoen
Vlaanderen Wallonië Bxl Totaal
2010 4.862.000 3.209.000 388.000 8.835.000
2011 4.630.000 3.942.000 311.000 9.210.000
2012 4.452.000 2.798.000 301.000 7.728.000
2013 4.389.000 3.879.000 298.000 8.917.000
Bezochte attracties/bezienswaardigheden in België door Nederlanders
12% attractieparken
19% natuurparken
44% monumenten/kastelen
19% musea
Activiteiten tijdens verblijf in België door Nederlanders
70% restaurant
55% wandelen in natuur
41% shopping
26% zwemmen
22% fiets en mtb
9% sportief, kajak, bergen, vissen, tennis, geocaching
2% golf
Mice & Incentives
- 693.299 mice trips naar buitenland, waarvan 166.349 in België, waarvan 20% Wallonië (33.000) et 25% Brussel (42.000)
- Teambuilding, incentives, vergaderingen, congressen
- Periode incentives: maart, juni, december
Activiteiten Toerisme België voor Wallonië & Brussel op de Nederlandse markt
- Beurzen groot publiek, totaal 245.00 bezoekers
(Vakantiebeurs, 50+Beurs, Fiets&Wandel, BergsportDag)
- Vakbeurzen trade, mice en pers, totaal 10.000 bezoekers (EvenementContact, TravelPresentation, Mice &Business Travel Event, Antor Press Meeting, BusIdee, VillaXL, PersonalTravelFair)
- 6 Famtrips-studiereizen trade/mice, prospectie bezoeken aan reisbranche, newsletter trade. Ongeveer tussen de 10 en 40 deelnemers per Famtrip.
- 45 persreizen, newsletter pers en twitter.
- Enewsletter publiek (8 x p/a, 27.000 abon, 40% openingsrate)
- Website (20.000 bezoekers p/m)
- Facebook (3 posts/per week 5.500 fans)
- Magazine Verrassend België 2014, direct mail 120.000ex + insert 190.000ex + beurzen 10.000 ex, total 320.000ex
- Marketing on- en offline groot publiek (advertenties en advertorials)
- Extra campagne Echte Ardennen en Waalse Steden
- Dedicated newsletters met diverse partners, zoals PlusOnline, Youropi citytrips, Anwbonline
- Advertorials speciale doelgroepen zoals EventBranche, MiceTravel, NVVH, PlusReisSpecial, Te Voet
- Partnerschap met enkele touroperators zoals TUI, Thomas Cook, BestCamp, Pharos ANWB, Weekendjeweg.nl
- Lezersarrangementen met diverse bladen zoals Flair, Libelle, Villa d’Arte, happyfield.nl