16 mei 2014

Wallonië/Ardennen laat opvallende 'Nederlandse' groeicijfers zien

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

MICE WALLONIE - Veel Nederlanders denken bij Belgie al snel aan de Vlaamse steden en kust, maar dat tij lijkt gekeerd: Wallonië/Ardennen is dé regio in opkomst. Dat blijkt niet alleen uit de cijfers, maar ook aan de al bijna volgeboekte FAM-trip naar de Ardennen.

Aantal Nederlandse vakanties naar België 2013: groei voor Wallonië met 100.000
© CVO de NIPO-NBTC 2012-2013

Vlaanderen Wallonië Bxl Onbekend Totaal

2010 1.150.000 610.000 167.000 69.000 1.996.000

2011 1.124.000 649.000 145.000 53.000 1.972.000

2012 1.109.000 543.000 123.000 35.000 1.811.000

2013 1.013.000 625.000 103.000 25.000 1.766.000

Aantal Nederlandse overnachtingen België 2013: groei voor Wallonië met 1 miljoen

Vlaanderen Wallonië Bxl Totaal

2010 4.862.000 3.209.000 388.000 8.835.000

2011 4.630.000 3.942.000 311.000 9.210.000

2012 4.452.000 2.798.000 301.000 7.728.000

2013 4.389.000 3.879.000 298.000 8.917.000

Bezochte attracties/bezienswaardigheden in België door Nederlanders

12% attractieparken
19% natuurparken
44% monumenten/kastelen
19% musea

Activiteiten tijdens verblijf in België door Nederlanders

70% restaurant
55% wandelen in natuur
41% shopping
26% zwemmen
22% fiets en mtb
9% sportief, kajak, bergen, vissen, tennis, geocaching
2% golf

Mice & Incentives

  • 693.299 mice trips naar buitenland, waarvan 166.349 in België, waarvan 20% Wallonië (33.000) et 25% Brussel (42.000)
  • Teambuilding, incentives, vergaderingen, congressen
  • Periode incentives: maart, juni, december

Activiteiten Toerisme België voor Wallonië & Brussel op de Nederlandse markt

  • Beurzen groot publiek, totaal 245.00 bezoekers

(Vakantiebeurs, 50+Beurs, Fiets&Wandel, BergsportDag)

  • Vakbeurzen trade, mice en pers, totaal 10.000 bezoekers (EvenementContact, TravelPresentation, Mice &Business Travel Event, Antor Press Meeting, BusIdee, VillaXL, PersonalTravelFair)
  • 6 Famtrips-studiereizen trade/mice, prospectie bezoeken aan reisbranche, newsletter trade. Ongeveer tussen de 10 en 40 deelnemers per Famtrip.
  • 45 persreizen, newsletter pers en twitter.
  • Enewsletter publiek (8 x p/a, 27.000 abon, 40% openingsrate)
  • Website (20.000 bezoekers p/m)
  • Facebook (3 posts/per week 5.500 fans)
  • Magazine Verrassend België 2014, direct mail 120.000ex + insert 190.000ex + beurzen 10.000 ex, total 320.000ex
  • Marketing on- en offline groot publiek (advertenties en advertorials)
  • Extra campagne Echte Ardennen en Waalse Steden
  • Dedicated newsletters met diverse partners, zoals PlusOnline, Youropi citytrips, Anwbonline
  • Advertorials speciale doelgroepen zoals EventBranche, MiceTravel, NVVH, PlusReisSpecial, Te Voet
  • Partnerschap met enkele touroperators zoals TUI, Thomas Cook, BestCamp, Pharos ANWB, Weekendjeweg.nl
  • Lezersarrangementen met diverse bladen zoals Flair, Libelle, Villa d’Arte, happyfield.nl