Vanuit de branche komen waarschuwende geluiden over een
wel heel vreemde manier van zakendoen. Bureaus, locaties en toeleveranciers
krijgen een telefoontje met de vraag of ze hun gratis advertentie in een
bepaalde online evenementengids willen verlengen voor een bepaald
bedrag.
Wanneer bedrijven aangeven dit niet te willen, wordt
gevraagd om een fax te ondertekenen. Daarin staat echter alleen in grote letters
vermeld dat men akkoord gaat met het niet automatisch verlengen. Ondertussen
bezegelt de handtekening wel een contract voor 36 maanden a honderden euro's per
jaar.
Uitgeverij Maal
Een waarschuwing is dus zeker wel op zijn plaats. De uitgeverij die deze vreemde manier van zakendoen hanteert is Uitgeverij Maal uit Groningen. Deze uitgeverij kwam al eerder in het nieuws door vreemde praktijken.
Voorbeeld
Hieronder vindt u een voorbeeldfax (zonder persoonsgegevens) van de werkwijze van deze uitgeverij. Overigens staat op de website van de evenementengids waar de gratis vermelding zou staan, totaal geen informatie. FZ heeft geprobeerd de uitgeverij te bellen, maar daar nam herhaaldelijk niemand de telefoon op...