5 juni 2007

Waarschuwing voor 'oplichtingspraktijken'

Rubrieken

Vanuit de branche komen waarschuwende geluiden over een wel heel vreemde manier van zakendoen. Bureaus, locaties en toeleveranciers krijgen een telefoontje met de vraag of ze hun gratis advertentie in een bepaalde online evenementengids willen verlengen voor een bepaald bedrag.
Wanneer bedrijven aangeven dit niet te willen, wordt gevraagd om een fax te ondertekenen. Daarin staat echter alleen in grote letters vermeld dat men akkoord gaat met het niet automatisch verlengen. Ondertussen bezegelt de handtekening wel een contract voor 36 maanden a honderden euro's per jaar.
Uitgeverij Maal

Een waarschuwing is dus zeker wel op zijn plaats. De uitgeverij die deze vreemde manier van zakendoen hanteert is Uitgeverij Maal uit Groningen. Deze uitgeverij kwam al eerder in het nieuws door vreemde praktijken.

Voorbeeld

Hieronder vindt u een voorbeeldfax (zonder persoonsgegevens) van de werkwijze van deze uitgeverij. Overigens staat op de website van de evenementengids waar de gratis vermelding zou staan, totaal geen informatie. FZ heeft geprobeerd de uitgeverij te bellen, maar daar nam herhaaldelijk niemand de telefoon op...