
Een paar opvallende uitspraken van Schreurs uit een groot artikel in EventBranche Magazine 2 van 2014:
Onder overheidstoezicht
‘De incentivemarkt staat inmiddels onder strak toezicht van de overheid. Tenminste zo voelt dat. 100 jaar geleden werd ooit al besloten dat eten niet meer aftrekbaar is en sindsdien lijkt het wel of de fiscus probeert de ondernemer het zo moeilijk mogelijk te maken. En dan krijg je, bijvoorbeeld onder druk van de werkkostenregeling, opeens vragen van klanten: ‘Moeten we niet even iets inhoudelijks inbouwen?’ Daar heb ik inmiddels de meest vreemde voorbeelden van, waarbij er tijdens een incentive reis nog even een vergadering werd ingepland.'
Overtuigend bewijs
'Er is nog altijd niets zo goed als samen het licht uitmaken in een bar ergens in een mooie stad. Het is niet voor niets dat bedrijven na de vierde keer, gewoon weer een incentivereis organiseren. Het levert ze geld op, dat kan ik vaak niet aantonen omdat ik hun cijfers niet heb, maar het bedrijf zelf wel. Blijkbaar hebben zij overtuigend bewijs.’
Vroeger was eventorganiseren nog een vak
‘Jaren geleden was het organiseren van een evenement ook nog echt een vak. Dat is het nog steeds als het gaat om concepten en strategische inzet, maar verder kun je alles via Google vinden. Bij het organiseren van een incentive kom je dan van een koude kermis thuis. Incentivereizen organiseren is nog echt een vak apart. Klein voorbeeldje? Als je een reis boekt in Azie en je hebt op internet een restaurant geboekt voor jouw groep van 30 personen, dan kan ik je nu al vertellen dat jouw Europese relaties een glaasje wijn bij het eten willen. Zonder contact met het restaurant staan er 3 hooguit 4 flessen klaar, want dat kennen ze daar helemaal niet. Het is maar een klein voorbeeldje, maar bij incentivereizen gaat het om de details. En die kun je niet organiseren van achter je computer.’
Fiscaal advies
‘Natuurlijk kennen wij als incentivebranche ook de ROI-discussie. Het is een gegeven dat opdrachtgevers willen weten wat hun meerwaarde is na een investering. Maar een incentive op zich is al die meerwaarde. Onze klanten zijn er veel meer bij gebaat dat wij kunnen adviseren op het fiscale vlak, zodat de reis niet enorm belast wordt bijvoorbeeld. ’
ROI en bitterballen
‘De incentivemarkt heeft meer dan bestaansrecht als wij, naast het professioneel organiseren van incentives, de combinatie tussen cijfers en gevoel, tussen ROI en bitterballen kunnen bieden. Die combinatie maakt ons toekomstproof en niet één van de twee.’
Stof tot nadenken en voor de niet-abonnees van EventBranche.nl weer een reden om abonnee te worden, want in het artikel dat gepubliceerd is in EventBranche Magazine 2 vindt u veel meer inzichten en meningen.