Voor 10 procent van de werknemers had dit verregaande consequenties; 5 procent is zelfs ontslagen door wangedrag en nog eens 5 procent liep flinke reputatieschade op. Vooral Britse werknemers maken het bont, 64 procent heeft zich weleens misdragen. Dit geldt voor bijna de helft (45%) van de Nederlandse werknemers. 63 procent van de deelnemers aan dit onderzoek heeft de gedragsregels op een bedrijfsborrel nooit overtreden.
'Een bedrijfsborrel met de feestdagen is een mooi moment om collega’s eens op een informele manier te spreken. Echter werknemers moeten zich realiseren dat ze zich in een zakelijke omgeving bevinden en er beroeps- en gedragsregels gelden, ondanks de feestelijke stemming die er heerst', zegt Elbrich Batstra, HR Director bij Monsterboard. 'Ik zou mensen die een bedrijfsborrel bijwonen adviseren om hun alcoholgebruik te beperken en de borrel te zien als een mogelijkheid om te netwerken en te socializen met collega’s.'
Britten laten zich het meest gaan
Britse werknemers kunnen zichzelf tijdens een bedrijfsparty het moeilijkst beheersen, maar liefst 64 procent geeft aan zich misdragen te hebben. 9 procent van de Britse respondenten werd voor het overtreden van de gedragsregels ontslagen, waar ook 9 procent een deuk in het imago opliep. Nederlandse werknemers kunnen er eveneens wat van; bijna de helft van de Nederlandse ondervraagden (45%) blijkt zich wel eens te misdragen op de bedrijfsborrel. Voor 6 procent van de Nederlandse respondenten betekende dit einde carrière, 8 procent ondervond imagoschade. Het wereldwijde onderzoek van Monster toont aan dat Italiaanse werknemers zich het beste gedragen op bedrijfsfeesten, slechts 18 procent van de Italiaanse respondenten heeft het wel eens te bont gemaakt.
Over de opiniepeiling
De resultaten van deze Wereldwijde Monster Poll zijn gebaseerd op stemmen van bezoekers van de sites van Monster (in Nederland Monsterboard.nl) tussen 1 en 15 november 2011. Er is getoetst of respondenten ooit iets spijtigs hebben gedaan op een bedrijfsborrel (n=3699). De Wereldwijde Monster Poll, een product van Monster, is een reeks van online polls die de mening van bezoekers peilen over carrière, economie en werk.