
KHN is de ondernemersvereniging van horecabedrijven en heeft ruim 20.000 leden. Videma treedt op namens circa 3.500 auteursrechthebbenden van de programma's die worden uitgezonden door de landelijke publieke en commerciële omroepen. Het contract gaat op 1 januari 2012 in en heeft een looptijd van zes jaar.
Directeur Ad Heskes van Videma spreekt van een belangrijke stap voorwaarts in de samenwerking met de horecabedrijven in Nederland. 'Eerder al troffen we met Koninklijke Horeca Nederland een regeling voor de hotels. Nu hebben we een overeenkomst die ook geldt voor cafés, cafetaria's en aanverwante bedrijven. Door deelname aan de nu afgesproken regeling kunnen leden van Koninklijke Horeca Nederland substantieel voordeel behalen op de auteursrechtenvergoeding voor het gebruik van tv-programma's. We hebben in het verleden meermaals de degens gekruist. Gelukkig ligt die tijd achter ons en kunnen we nu bouwen aan een constructieve samenwerking.'
Directeur Lodewijk van der Grinten van Koninklijke Horeca Nederland: 'Wij zijn blij met het bereikte resultaat. Deze overeenkomst is belangrijk voor onze leden. 2012 is immers het jaar van het EK Voetbal, de Olympische Spelen in Londen en het WK Wielrennen. Allemaal belangrijke evenementen om in de bedrijfsvoering van horecabedrijven rekening mee te houden. Nu kunnen leden die deelnemen, makkelijker en ook voordeliger toestemming krijgen om tv-programma's te vertonen in hun zaak.'
Maatwerk op brancheniveau
Samenwerking tussen Videma en brancheorganisaties als KHN maakt herkenbaar en hanteerbaar maatwerk mogelijk. Meer efficiency en een lagere administratieve belasting voor Videma en deelnemende KHN-leden zijn daarvan mede het gevolg, hetgeen leidt tot korting op de reguliere tarieven.
Zakelijk televisiegebruik neemt vlucht
Videma geeft toestemming voor het zakelijk gebruik van tv-programma's die worden uitgezonden via de landelijke publieke en commerciële omroepen. Deze zenders hebben in de consumentenmarkt een marktaandeel van ruim 85 procent. Bij belangrijke sportevenementen (die bij uitstek in aanmerking komen voor zakelijke vertoning, bijvoorbeeld in een horecabedrijf) ligt dit aandeel zelfs hoger. Het zakelijk vertonen van een tv-programma is niet zonder meer toegestaan. Op grond van het intellectuele eigendomsrecht mogen eigenlijk alleen de rechthebbenden van een tv-programma hun programma 'openbaar maken'. En dus kunnen alleen zij anderen hiervoor toestemming geven. Via de nu gesloten overeenkomst tussen Videma en Koninklijke Horeca Nederland kunnen leden van KHN die willen deelnemen in de regeling, makkelijk en goedkoper de vereiste licentie verwerven.