Van+vluchteling+naar+vrijwilliger%3A+sociaal+project+New+Faces+laat+gezicht+zien+in+festivalwereld
Nieuws

Van vluchteling naar vrijwilliger: sociaal project New Faces laat gezicht zien in festivalwereld

In 2017 kwam er een grote stroom nieuwkomers Nederland binnen en in noodopvangen terecht, zo ook in Leeuwarden waar Hooman Nassimi toen woonde. In hetzelfde jaar richtte hij New Faces op naar aanleiding van een gesprek met de organisatie van Welcome to the Village. Een sociaal project waarbij vluchtelingen en nieuwkomers in Nederland de kans krijgen om werkervaring op te doen in de festivalbranche. Hij vertelt hier over op Festivak...

Hooman: ‘Wat mij opviel in ons gesprek met de organisatie van Welcome to the Village was dat ze veel vrijwilligers hadden, maar dat er geen nieuwkomers onder hen waren. Ik heb de organisator toen gevraagd wat de reden daarachter was.’ De organisator kon die vraag niet beantwoorden, maar Hooman merkte meteen dat er belangstelling was. ‘Hij wist ook niet waarom niet, maar vond het een goed idee en besloot om er maar meteen mee te beginnen.’ Dat was het startsein voor New Faces.

Het project New Faces nodigt nieuwkomers uit om een sociaal & professioneel netwerk op te bouwen, werkervaring op te doen bij festivals, nieuwe vrienden te maken en Nederland op een andere manier te leren kennen. Voor festivals is het een mooie gelegenheid om hun festival inclusiever en interessanter te maken. Ze betrekken een nieuwe groep mensen en brengen mensen met verschillende verhalen, achtergronden en perspectieven samen.

New Faces krijgt gestalte
Hooman heeft ervoor gezorgd dat er 50 nieuwkomers vrijwilligerswerk konden doen tijdens Welcome to the Village 2017. Dat was uiteindelijk wel kort dag: twee maanden voor het festival. Hooman: “Het was chaotisch, veel mensen kwamen van buiten Leeuwarden. Veel van hen hadden nog nooit gekampeerd, of in ieder geval niet op deze manier als je begrijpt wat ik bedoel, maar het was heel erg bijzonder. Nieuwkomers kregen veel energie, en hebben nieuw zelfvertrouwen opgedaan én nieuwe vrienden kunnen maken.” Uiteindelijk waren er van de 500 vrijwilligers in totaal 50 nieuwkomers, 10% dus!

New Faces dijt uit
Van zowel de festivalorganisatie als de vrijwilligers kreeg hij enorm goede reacties. Een van de vrijwilligers zei het volgende: “Ik hoefde niet meer na te denken over overleven, ik kon gewoon weer genieten en mezelf zijn.” Hooman: Dit heeft enorme impact gemaakt toen der tijd.

In 2018 werd daarom de portfolio uitgebreid met Eurosonic Noorderlag, Oerol, Into The Great Wide Open, Explore the North, Popronde, het Nederlands Filmfestival en Lowlands – om er een paar te noemen.

‘De oorlog heeft me veel ontnomen. Maar ik ben vastbesloten weer te gaan reizen en mijn leven hier op te pakken.Tot die tijd werk ik als vrijwilliger. Ik voel me nu soms een beetje nutteloos. Daarom heb ik op het festival meegeholpen. Het geeft me weer het gevoel dat ik ertoe doe.’ - Deelnemer New Faces op Oerol in 2018

Hooman: “Bij Explore the North gingen we nog een stap verder. Hier wilden we kijken of we ook de programmering konden aanvullen met nieuwkomers. Ik kende namelijk twee professioneel muzikanten. Zij waren klassiek geschoold, zowel in Syrië, als op het conservatorium in Groningen. Uiteindelijk is het ons gelukt om hen een podium te bieden.”

Nieuwe stappen
New Faces heeft in korte tijd aan populariteit gewonnen. Wanneer Hooman gevraagd wordt of hij merkte dat hij veel ogen heeft geopend, reageert hij als volgt: “Het was niet zozeer dat ik hun ogen heb geopend, want het bleek dat veel organisaties het al op hun netvlies hadden. Het probleem lag in dat zij niet wisten hoe. Daaraan heeft New Faces echt kunnen bijdragen.”

Uiteindelijk bleek er zoveel belangstelling te zijn vanuit festivals en culturele instellingen dat Hooman besloten heeft een toolkit te maken, zodat organisaties zelfstandig hun vrijwilligerspersoneel aan kunnen vullen met nieuwkomers. Hooman: “Het doel is om een beweging te zijn, in plaats van een tussenpartij. Het is niet moeilijk als je weet waar je nieuwkomers kunt vinden. De vragen vanuit de cultuursector – hoe vind je ze, wat zijn de cultuurverschillen of waar kun je subsidie aanvragen – zijn dan ook te beantwoorden. Hierin kunnen wij bijspringen als adviseur en aanjager.”

Dat New Faces ambitieus is, mag duidelijk zijn: in iedere provincie willen ze minstens één festival hebben waarvan het totaalaantal vrijwilligers minstens op 10% ligt. “In iedere provincie willen we een expertrol innemen. Het moet de norm worden dat in 2020 iedere culturele instelling nieuwkomers als vrijwilligers ergens bij de organisatie betrekt. Kan van alles zijn: van management tot fotograaf.”

Win-win
Bij dit project kan je spreken van een win-win situatie: zowel de festivals en culturele instellingen, als de nieuwkomers profiteren hiervan. Enerzijds zijn nieuwkomers voor festivals en culturele instellingen welkome krachten. Hooman: “Juist de culturele sector staat daar open voor. Als je kan aantonen dat je hard kunt werken, krijg je altijd een kans, ook nieuwkomers.” Anderzijds is het voor de nieuwkomer een uitgelezen kans om uit het AZC te komen, een leven en een netwerk op te bouwen. Hooman: “De urgentie is hoog. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 83% die langer dan vijf jaar in Nederland woont nog steeds werkloos is.”

Lezing door Hooman Nassimi op Festivak
Voor culturele organisaties blijft het een uitdaging om nieuwe doelgroepen te bereiken. Met nieuwkomers in je bestuur, als klankbordgroep of in de programmering, kun je nieuwe stappen maken om de meest diverse groep in Nederland, de "nieuwkomers" te bereiken. Tijdens deze lezing deelt New Faces projectleider Hooman Nassimi ervaringen van festivals en organisaties - van Lowland tot ADE. Van kamermuziek tot film festival. Elke organisatie is welkom tijdens deze lezing; vooral festivalmakers & management van culturele organisaties.

Wil jij hier bij zijn? Registreer je dan gratis op www.festivak.nl en kom op woensdag 6 november van 14.45 - 15.15 naar lezingenzaal 3. Er wordt aangeraden om de New Faces toolkit te bestuderen om inhoudelijke vragen te kunnen stellen. Deze toolkit is tevens gratis te vinden op www.newfaces.ngo   

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.