Goudzoekers?
Wat maakt het allemaal nog uit? Het kan haast niet anders dat u het ook op enig moment in uw leven gedacht heeft. Wat maakt het nog uit. Hoe kun je het over eventmarketing en live communicatie hebben terwijl de wereld in brand staat. Staat de wereld in brand? Nou, een stroom van honderdduizenden vluchtelingen. Spanningen in alle Europese landen. Honderden bijeenkomsten om uit te leggen, begrip te kweken, woede te uiten. Het is een bizarre tijd, waarbij eventmarketing en live communicatie in de schaduw van die ellende, doorgroeit tot een grootse toekomst.
ReddingsVestifal
Met groot respect hebben we op een afstand gekeken naar het initiatief van onze collega’s van High Profile en Branchecontact om met het ReddingsVestifal onze branche in beweging te krijgen voor het Rode Kruis. Resulterend in een werkelijk prachtig, gevoelig en indrukwekkend live moment dat eer deed aan onze branche, maar dat veel en veel te weinig bezoekers trok. Het lijkt wel of we op de een of andere manier meer dan ooit een afwachtende houding aannemen in de huidige problematiek. Ook bij EventBranche.nl hebben wij een spiegel. Pas op het laatste moment hebben we berichten geplaatst van het ReddingsVestifal. Waarom? Misschien ook wel te afwachtend? Aan de andere kant, we zijn er ook niet bij betrokken geweest en dus ging het een beetje langs ons heen. Maar wat baalden we mee na afloop. Het is in onze ogen niet branche eigen, want wat kunnen wij samen de schouders eronder zetten en tot prachtige events komen. Met de nodige zelfreflectie, vanaf deze plek dan ook ons oprechte respect voor zij die er wel vol hun schouders onder zetten.
Bij het zien van weer een verdronken vluchteling. Kinderen die in de vrieskou buiten slapen. Maar ook vluchtelingen die betere kleding willen en meer eten en werk en een huis. Het is allemaal zo verwarrend en moeilijk te duiden.
Gouden Giraffe
Ondertussen staan wij aan de vooravond van onze grootste klus: de Gouden Giraffe weer neerzetten als hét podium en het moment om gezamenlijk te laten zien hoe mooi, hoe krachtig, hoe effectief onze branche, ons medium, ons live middel is. Mag je in een tijd waar mensen op zoek zijn naar een beetje geluk, mensen vragen op zoek te gaan naar goud? Soms twijfel ik wel eens. Als ik dan het ReddingsVestifal zie, zie ik én het mooiste van onze branche en tegelijkertijd de terughoudendheid van deze tijd. Als geen ander weet ik hoe ongepast het dan is om u te activeren mee te doen met uw beste case aan de Gouden Giraffe. Samen. Om te laten zien hoe krachtig het event is in de marketing- en communicatiemix, want dat kunnen we, samen. Om onze toekomst nog mooier te maken. Samen kunnen we dat. En als ons dat lukt, dan slecht dat misschien wel die eerste afwachtende houding. Samen maken we een volgend benefietconcert nog mooier. Samen zetten we met de Gouden Giraffe ons vak op een groots podium. Samen maken we de wereld ook weer beter.
Ga zelf voor goud en probeer een ander geluk te geven. Dat is toch ook de eventbranche?
Sjoerd Weikamp, redactie EventBranche.nl
Sjoerd@eventbranche.nl