24 oktober 2014

Van het neefje van de baas naar volwaardig entertainment

Door Maartje Springer

Rubrieken

ARTIESTENBUREAUS - Het gaat moeizaam in de bedrijfsfeestensector en artiestenbureaus merken hier de gevolgen van. Een eyeopener over de gevolgen van de ontwikkelingen in de evenementenbranche op artiesten en bureaus.

De boekingen van live bands en artiesten voor de zakelijke evenementen is al enige jaren gestagneerd. Het budget voor de muzikale invulling is voor deze markt vaak bijzaak. Toch is er voldoende handel, alleen moet je weten waar deze te halen valt. ‘Als artiestenbureau moet je goed kijken naar waar de markt op zit te wachten en hoe deze aangesproken wil worden. Het probleem met veel bureaus is dat zij de feeling met de markt kwijt zijn’, aldus Robert de Vries van Artiesten- en sprekersbureau Quality Bookings.

Talentenjachten en budgetten brengen feestartiesten markt in gevaar
De verschuiving in de evenementenbranche, van grote feesten en partijen naar kleinere hoogstaande evenementen, en de vele talentenjachten brengen de feestartiesten markt in gevaar. De boekingen voor A-artiesten blijven achter omdat finalisten van een talentenjacht meer bekendheid en raakvlak hebben met de doelgroep. Vaak is diezelfde doelgroep ook de actieve kijker van deze talentenshows.

'Daarnaast kiest men vanwege beperkte budgetten voor bedrijfsfeesten en andere zakelijke evenementen steeds vaker voor een goede professionele DJ show, al dan niet met ondersteuning van een live muzikant, in plaats van een meer koppige bandformatie', legt Robert de Haas van SKYFLY.nl Creating Events ons uit. ‘Voor onder andere recepties worden nog wel veel akoestische, kleine live orkesten en bands geboekt. Deze muzikanten weten dat ze ‘bijzaak’ in het geheel zijn, maar een absolute meerwaarde in het creëren van een intieme sfeer.’, aldus Joyce Hamers van Artiestenbureau Reincarnatus Music & Events.

Van feestartiest naar allround maatwerk show
Artiesten zijn door de ontwikkelingen dus genoodzaakt om hun kwaliteiten te verbreden waardoor de mogelijkheden oneindig zijn. ‘Door de diversiteit in het aanbod van bijvoorbeeld DJ booths, shows en diverse representatieve artiesten tot aanvullende opties is een DJ show ineens volwaardig entertainment en niet meer het neefje van de baas,’ aldus de Haas. Daar voegt Marian van Noort van Spiritainment meteen aan toe: 'We merken nu al dat entertainment steeds meer wordt ingezet om lading te geven aan de boodschap. Mede door het verzorgen van inzicht gevende workshops en sprankelende energizers, proberen wij ons te onderscheiden door verder te gaan dan 'even losdansen'.
Wat betreft de sprekersmarkt kiezen de bedrijven nog wel voor de gevestigde orde. Alleen zijn inhoud en betrokkenheid vele malen belangrijker dan bekendheid.

De Vries vertelt tot slot: 'De verwachting is dat alles communicatiegericht zal gaan worden. Maatwerk cabaret, workshops en inspirerende sprekers zullen de komende jaren meer werk genereren, waar mobiel entertainment, drive-in shows, coverbandjes en kinderentertainment tot het minimale beperkt zullen worden.'