Erik Peekel van de Aaaaha! the Actor Factory liet als presentator van Kennis Maken Kennis Delen de gasten meteen open kaart spelen tijdens een body voting sessie op het podium van het World Forum Theater. Daaruit bleek dat binnen de diverse overheidsinstellingen al regelmatig aan effectmeting gedaan wordt rondom evenementen. Sjoerd Weikamp van EventBranche.nl brak een lans om bij die metingen verder te gaan dan het vragen van rapportcijfers of tevredenheidsonderzoeken. 'Uiteindelijk wordt het evenement ingezet om een communicatiedoelstelling te halen. Ik kan me voorstellen dat veel van uw evenementen een kennisdoelstelling hebben. Dat is betrekkelijk eenvoudig te meten. Meet dus vooral die doelstelling en niet of de catering naar wens was. Als u dat echte communicatie-effect kunt blootleggen, dan wordt het evenement definitief het communicatiemiddel van de toekomst.'
Op het grote podium van het World Forum nam Alise Long van DSM de groep eventmanagers mee in een prachtige voorbeeldcase, waarbij DSM met een wereldwijde lancering tegelijkertijd 23000 medewerkers bereikte. 'De wens om alle 23.000 medewerkers tegelijk over de nieuwe strategie te kunnen informeren, werd het uitgangspunt van ons event. Al snel ontstond het idee om een mooie film te maken, waarin de strategie uitgelegd werd, die we dan in bioscopen over de hele wereld simultaan konden tonen aan alle medewerkers. Naast de spontane reacties van medewerkers - blij dat zij als eersten en uit eerste hand over de nieuwe strategie geïnformeerd werden - toonde de jaarlijkse Employee Engagement Survey een grotere betrokkenheid en trots op het bedrijf aan. Daarnaast bleek iedereen de visie en strategie goed te kennen en op dezelfde wijze te kunnen uitdragen. Lokale managers koppelden bijvoorbeeld terug dat zij op beurzen geen briefing meer hoeven te houden om strategie en visie uit te leggen.'
Met een live verbinding ging Nico Meyer van Meetingmonitor en Congreswereld.nl vervolgens in gesprek met Elling Hamso van het European Event ROI Institute. Samen namen zij de DSM case als voorbeeld om de verdere theorie rondom effectmeting en ROI te vertalen naar de praktijk en naar een 'manier van organiseren'. Dat resulteerde in een aantal workshops waar de gasten hun 'nieuwe' kennis gezamenlijk testten. Het evenement Kennis Maken Kennis Delen sloot uiteindelijk af met een rondleiding en een netwerkborrel bij Escher in het Paleis.