1 november 2013

Van de redactie: marketing lijnen vervagen, eventmarketing neemt de leiding

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENTBRANCHE REDACTIE - Het laatste EventBranche Magazine van 2013 komt er binnenkort aan. Onze abonnees krijgen een goed gevuld magazine met interessante inzichten over nieuwe verdienmodellen, het NIDAP-onderzoek en bijvoorbeeld de nieuwe generatie eventondernemers. Hier alvast het voorwoord online:

EventBranche.nl heeft sinds een aantal jaar een zetel in de jury van de European Best Event Awards. En daar zijn we heel trots op. De Italiaanse organisatie zoekt in ieder land corporate eventmanagers, brancheorganisaties en vakmedia. Zo ontstaat een jury met eventmanagers van IBM, Samsung, Siemens, Skoda etc etc. Een super interessant genootschap, dat dit jaar op Malta de winnaars koos. Pas eind november mogen wij de uitslag bekend maken, maar als er één conclusie getrokken kan worden uit de jurysessie: de lijntjes tussen de diverse takken van marketing vervagen en overal zie je typische eventprincipes de leiding nemen. Goed nieuws dus!

Mocht u nu denken: bij EventBranche zijn ze blijkbaar op zoek naar positief nieuws. Mis. Het is de praktijk, de waarheid en vooral de toekomst. Waar de internationale jury in de voorgaande jaren nog lange discussies voerde over de vraag ‘is dit wel of niet een evenement’, was de hoofdvraag nu: heeft ‘eventmarketing’ voldoende invloed gehad op de case?

Het lijkt een detail, een ogenschijnlijk klein verschil, maar het staat symbool voor de ontwikkeling in de marketing- en communicatiewereld: in alle stilte neemt het event, de live vorm, de leiding. Dat de lijnen tussen alle takken van marketing en communicatie vervagen, is een conclusie die we een paar jaar geleden al trokken, maar wat is het mooi om te zien dat eventmarketing daar een krachtige aanvoerder in blijkt te zijn. Fieldmarketing, promoties, guerrilla, maar ook beurzen en congressen, het lijkt wel of ze in alles de vormen van eventmarketing en live communicatie als kapstok gebruiken.
Zo kan het dat de winnaar van de European Best Event Award eigenlijk verre van een conventioneel evenement is. Sterker nog: is het wel een evenement? Maar die vraag stellen eventjury’s niet meer. Waarschijnlijk zijn er wel reclamebureaujury’s die zich afvragen hoe het kan dat live communicatiebureaus de spil worden in communicatiecampagnes. Er is vast ook een jury die vraagtekens zet bij de winnaar van de congresaward: is het nog wel een congres, of is het een evenement...

Mocht het nog niet duidelijk zijn: de markt gaat weer aantrekken en ‘wij’ konden wel eens spekkoper zijn. In alle stilte en met zachte trom zijn de lijnen vervaagd en neemt de eventmarketing en live communicatie de aanvoerdersband over. Van wie of wat, dat weten wij ook niet, maar de tijd dat de jury van de European Event Awards zich afvraagt of het wel of niet een evenement is, die tijd is sinds kort voorbij. Doe er uw voordeel mee. Hup eventmarketeers!

Sjoerd Weikamp
sjoerd@eventbranche.nl