Van+de+redactie%3A+het+laatste+sprankje+hoop+voor+een+hele+branche+op+onze+schouders
Nieuws

Van de redactie: het laatste sprankje hoop voor een hele branche op onze schouders

VAN DE REDACTIE - Die ene kans, uit het niets. Zo in één keer een kansloze wedstrijd omdraaien. Er toch nog iets van maken. Een soort penalty: één kans. En ook al heeft er nog geen scheidsrechter gefloten, gevoelsmatig krijgen we die ene vrije bal: laten we ons voorbereiden op die ene (laatste) kans! Sjoerd Weikamp is hoofdredacteur van EventBranche.nl.

Ooit begon ik nat achter de oren als chief editor bij Feestelijk Zakendoen. Bij Reed Business was je in die tijd al snel een ingewikkelde Engelse titel, maar ik en mijn halve collega Marja mochten van het oer-oude magazine dat aan de basis stond van een nieuwe branche nog een paar jaar spartelen. De gepokt en gemazelde hoofdredacteur Henk-Jan Winkeldermaat vertrok naar HighProfile, een beslissing die mij op de allermooiste plek ooit zette. Zonder budget knalden we samen met Wouter Veltman en Mark Wichmann op sales er nog aardig wat uit. HighProfile was FZ al ruimschoots gepaseerd, wij kregen niet eens een marketingbudget en toch hadden we nog een aardig marktaandeel. Voor Reed destijds niet genoeg. De titel die binnen Reed alle beurzen, congressen, awards en alles wat evenementen leek wegbarterde was opeens niet meer interessant. De dag na het wegsnijden van FZ kwam er uit het moederschip van Reed een persbericht over hoe events, live en experiences ook voor de uitgever de toekomst zoude zijn... Ik begreep even niks van de wereld, maar het gaf ons de kans om EventBranche.nl op te zetten.

Terwijl ik dacht dat het moment van totaal onbegrip na 'ons ontslag' nooit groter zou kunnen zijn, overtreffen de afgelopen weken ieder gevoel. Op weg naar de grootste piek in de historie van de Experience Economy sodemieterde onze complete branche in een paar dagen niet van 100 naar 0 maar van 200 naar 0, want wat zaten we in de lift en wat hadden we de wind in onze rug. Alles abrupt tot stilstand. En zoals dat gaat in een crisis, beweeg je mee van berichtgeving naar berichtgeving. Maar met 3.5 miljard euro gemiste omzet en het signaal van de 1000 ondervraagden eventprofessionals in de EventBranche Crisismonitor dat 2/3 het maximaal zes maanden in een lockdown kan overleven en dat er dus een enorme tsunami aan faillissementen te wachten staat...het maakt moedeloos, maar dat kan niet, dat mag niet. Gaan we bij de pakken neerzitten dan worden we de eerste branche die in no time in de piek van haar bestaan gewoon verdwijnt...branchelantis....

Wat we dan nog wel kunnen? Nu alle krachten bundelen, zoals ooit het piepjonge chief editortje van Reed kansloos probeerde te bewerkstelligen met een aantal voorzitters en zoals het Eventplatform nu af en toe laat zien. En met die gebundelde krachten zijn er nog drie sporen: nog veel meer hulp eisen, heel snel tot richtlijnen komen zodat we binnen een soort 1,5 meter veiligheid alsnog in ieder geval iets kunnen organiseren of vol op online en digital experiences gaan zitten. Dat laatste spoor, dat kunnen we, dat bewijst nu een kleine minderheid in onze branche. En hoe hard ook, het zal ook slechts een reddingsboei zijn voor een klein deel van de branche. De eerste optie, nog meer hulp...ja dat moet, blijf lobbyen, blijf bestoken, blijf aan tafels schuiven en doe het met alle denkbare gebundelde krachten. En dan die tweede: concepten, richtlijnen en slimme oplossingen voor 1,5 meter events. Koppel dat aan een hybride vorm en breik zo alsnog een hele grote groep, een kleine minderheid live en een grote groep die met de experience meekijkt. Het kan, het moet! Sterker nog: het festivalseizoen is al morsdood nu de vergunningsplichtige en overigens door noodverordeningen alle openbare publieksevenementen eruit zijn tot 1 september, is er nog 1 hoop: het zou kunnen dat de branche van (kleinere) besloten business events na 20 mei alsnog iets zouden mogen. Dus moeten we concepten bedenken met apps die bezoekers sturen, overal mobiele hygiene stations, deuren met sensoren, contactloze entrees, tijdsloten voor kleine groepen, omdenken, in alles, een live bezoek online verspreiden en overdragen, en ga zo maar door....wij de branche die ontmoetingen regisseren en vormgeven, kunnen dat ook nu. Juist nu. Wij zijn daar professionals in, dus laat ons de nieuwe tijdelijke standaard zetten.

En dan is het zoals Willem Westermann (VVEM) bij RTL Nieuws zei: 'Laten we hopen dat er mogelijkheden komen om de bedrijfsevenementen dan een kans te geven. Hopelijk kunnen we met bedrijfsevenementen laten zien dat we toch echt met grote groepen samen kunnen komen.' De laatste hoop voor een branche van ruim 7 miljard op onze schouders....aanpakken dus! Het moet, nu!

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.