Ulrike Tondorf (Bayer) 'Live events komen terug: minder in getal maar nog intenser'

16-09-2020 - EXPERIENCE CONFERENCE - Ulrike Tondorf is head of live and experience branding bij Bayer AG. Vanuit haar strategische branding-rol sprak ze tijdens The Experience Conference van IDEA online met Maarten Schram (managing director van IDEA) over hoe ook de evenementen van Bayer zich moesten aanpassen aan de corona-tijd.

Tondorf is binnen haar functie als head of live and experience branding verantwoordelijk voor de strategische branding van Bayer. ‘Dus niet alleen events en beursdeelnames, maar vooral de strategie daarachter, waarbij we samenwerken met interne collega’s om tot de uitvoer daarvan te komen.’

Binnen Bayer AG wordt daarbij gewerkt met de Live Communication Index (LCI) by Bayer: ‘Wij hebben ROI verandert in LCI: voor ons gaat het daarbij om de live impact, de media impact en de investering. We kijken naar die 3 componenten zowel vanuit een kwantitatief als kwalitatief oogpunt (live bereik, media bereik en awareness in relatie met de investering). Zo komen we bij het meten van een reeks van evenementen tot data die mede beslissen hoe we onze events verder ontwikkelen.’

‘Corona leerde ons dat alle tools en oplossingen er al zijn…’

Ook Bayer en de evenementen van het bedrijf kwamen onder invloed van corona. ‘Er was geen mogelijkheid meer om live te ontmoeten, maar al snel kwamen we met online alternatieven om te ontmoeten. We leerden al snel dat alle oplossingen en tools er zijn. Het gaat veel meer om de juiste oplossingen en tools te vinden en die te combineren om tot de grootste impact te komen.’

Ook het internationale concern dat Bayer is, ging door drie fases: online, hybride en weer naar live in beperkte mate. Tondorf zegt daarbij over hybride events: ‘We deden voor corona al hybride events. Die vorm werd vooral ingezet als we alle internationale medewerkers moesten bereiken. Wat we nu doen zijn vooral online meetings en dat zal ook voor de rest van het jaar zo zijn. Daar ligt onze focus. Zeker tot eind dit jaar. We weten dat er live mogelijkheden zijn, maar het is echt vooral online.’

Bayer haalde zelf de vakmedia met hun online stockholders evenement: ‘Wij waren met Bayer het eerste beursgenoteerde bedrijf dat haar aandeelhoudersvergadering in een online variant goot. In vier en halve week werd het online event neergezet. Een zware klus, maar we hadden al bestaande partners en werkten samen om het event vanuit ons communicatiecentrum te delen en te streamen.

Met slechts 6 mensen live aanwezig, bereikten we onze mensen over de hele wereld. Hetzelfde als altijd, maar dan zonder de live component. We leerden dat je zelfs meer mensen kunt bereiken door de online variant. Je moet echt een goed en professioneel team hebben, waarbij je bijna dezelfde mensen als bij live kunt inzetten. Al moet je wel iets anders organiseren, met iets meer tv invloeden en tijd en aandacht stoppen in de beelden die je deelt.’

Maar wat heeft Tondorf geleerd van een half jaar corona: ‘Ik denk dat we veel meer en beter in staat zijn om te focussen op duurzaamheid door de online en hybride events. De mensen die niet kunnen reizen bereik je juist met deze oplossingen. Niet nieuw, maar de focus ligt meer daar. Niet iedereen hoeft te reizen en dat bespaart heel veel tijd. Maar we weten ook dat live terugkomt en waarschijnlijk nog meer intens. Minder in getal, maar nog intenser.’

‘Verandering is ook altijd een kans. Een kans om door te ontwikkelen’

Intern was het een hele uitdaging om goed en samen in contact te blijven: ‘In ons team ontmoeten we elkaar inmiddels al weer op kantoor, voor ongeveer 40 procent. Het was bijzonder om te zien hoe je toch in contact bleef ondanks dat de kantoren leeg bleven. In online meetings bleef je in contact, maar live samenzijn is toch wel het meest effectief.’

‘Ik ben best wel onder de indruk van het niveau en de kwaliteit van online events. Maar er zijn ook wel wat events die de plank misslaan. De les die daarin zit: je kunt niet zo van live naar online. Je moet echt de complete structuur aanpassen. Veel events doen dat nu heel goed online.’

Aan een concrete voorspelling wanneer we weer up and running zijn waagt Tondorf zich niet: ‘Wij zullen sowieso niet vol aan de slag gaan met events voor het begin van het volgende jaar, maar in alle eerlijkheid: ook wij weten het niet. Misschien duurt het nog wel veel langer. Voorspellen in deze kan ik niet.’

 

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®
  1. Holland Evenementen Groep

    Een allround en unieke evenementenlocatie in het midden van Nederland. Dé locatie voor bijzondere...
  2. Bureau voor Evenementen

    Bureau voor evenementen is een nononsense evenementenbureau die haar tijd vooruit is. Het goede van traditionele...
  3. UP Events

    Bij UP Events kom je voor de beleving. Na één bezoek wil je meer. En als je terugkomt krijg je weer iets nieuws!
  4. ID310

    Creative event agency ID310 uit Utrecht ontwikkelt creatieve concepten en produceert unieke events voor merken en...
  5. Omnivents, Avontuurlijk Evenementenbureau, PEOPLE-POWER-PLAY

    Omnivents en Watergoed, een one-stop-shop!

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners