In FZ nummer 3 van dit jaar stond in
het Commentaar een oproep tot transparantie. "Een open deur", was één van
de reacties. Maar in mijn trektocht langs de diverse branchegenoten, bleek het
een open deur die nog niet ingetrapt is. Wie trapt hem in? Lees
verder
In FZ nummer
3 van augustus
dit jaar stond in het Commentaar een oproep tot transparantie en/of toegankelijkheid. "Een open
deur", was één van de reacties.Maar in mijn trektocht langs de diverse
branchegenoten, bleek het een open deur die nog niet ingetrapt is en in mijn
ogen nodig ingetrapt moet worden. Klanten moeten toch weten bij welke
kraam ze welk product kunnen kopen. Een open deur? Wie trapt hem dan in?
"Wij doen in events" en slogans als "Gedreven, gepassioneerde en flexibele
medewerkers zorgen voor een evenement dat u en uw medewerkers nooit zullen
vergeten". Over open deuren gesproken... Bovenstaande is een must voor ieder
bureau, anders is je overlevingskans, in een branche waar de 'goeden' vanzelf
boven komen drijven, nihil. Het zijn in ieder geval geen onderscheidende
slogans.
Goed nadenken
Na een paar maanden kan ik wel de conclusie trekken dat de
organisatiebureaus (die ik tot nu toe heb mogen meemaken) in deze branche goed
tot zelfs erg goed nadenken over doelgroepen en doelstellingen. Met een mix
van creatieve en zakelijke mensen mag met recht gesproken worden over het
bewerkstelligen van belevingscommunicatie en experiences.
'Zelfcommunicatie'
Des te vreemder is de gebrekkige vorm van 'zelfcommunicatie'. Op bezoek bij toeleverancier Hulskamp werd deze mening gedeeld. Maar werd de vinger ook op de zere plek gelegd: hoe communiceer je als audiovisueelbedrijf naar buiten toe wat je allemaal kan. Dat gaat zoveel verder dan een beamer of een spotlight. Maar iedere kraam moet toch een uithangbord hebben, toch?
Een lastige vraag, want wat voor een bedrijf als Hulskamp geldt, geldt
ook voor veel organisatiebureaus. Het aanbod is zo breed, er zijn maar weinig
bureaus die alleen bedrijfsfeesten doen of zich volledig concentreren op
teambuilding. Maar hoe onderscheid je je dan? Hoe maak je aan je klanten
duidelijk wie je bent, wat je doet, waar je goed in bent en waarin niet? Of
gooi je daarmee je eigen glazen in en leent deze branche zich juist voor zinnen
als: "Wij maken iedere wens mogelijk"?