Jempi Moens van Fresh Forward stelt dat er een toenemende behoefte is aan beleving en betekenis tijdens een evenement. 'De burger/consument/event bezoeker vraagt zich bij alles af wat het toevoegt aan zijn leven/zijn vak. Een event zal rationeel, intellectueel of emotioneel iets moeten toevoegen. Het is niet meer voldoende om mensen samen te brengen en ouderwets te netwerken.' Als eventprofessional is het daarom belangrijk om hierop in te spelen en duidelijk naar de bezoeker te communiceren wat zij aan het evenement hebben en wat de toegevoegde waarde ervan is.
Cocreatie, customization en no show
Moens vervolgt: 'Cocreatie en Custumization worden belangrijker. De generatie Z (de huidige generatie tot 18 jaar) is opgegroeid met het idee dat elk product of dienst aangepast kan worden aan de persoonlijke smaak. De trend naar kleinschaligheid zet zich door, ook in horecaconcepten, waar het huiskamerconcept terrein wint. Naast de hang naar huiselijkheid is er ook een drang naar extreme ervaringen. De middenweg is uit. The worst place to be is the middle of the road. Standaard events en traditionele congressen krijgen de rekening die ze kunnen verwachten: een hoge no show.
Een andere ontwikkeling die voorspeld wordt door Farid Tabarki (Studio Zeitgeist) is, dat de economische crisis leidt tot betaalbare innovatieve oplossingen in de eventbranche. ‘De tijd dat het bedrijfsleven huiverig was events te (laten) organiseren uit angst voor de publieke opinie (die events ziet als geldverkwisting) is voorbij, maar de budgetten voor events worden er niet groter door. Bedrijven willen het optimale rendement voor minder geld. In de eventbranche dringt het besef door dat het geen zin heeft te schuilen tot het economische onweer overwaait. Dat vertaalt zich in meer creativiteit en betaalbare, innovatieve oplossingen’, aldus Tabarki, trendwatcher van het jaar.
Nog geen abonnee?
>> Het uitgebreide artikel vindt u in TrendMagazine 1 - 2013