15 februari 2012

Trends in zakelijk reizen: Benchmarking, surcharges, mobiele technologie en sociale media

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

MICE INCENTIVE - AirPlus deed onderzoek naar de trends op het gebied van zakelijk reismanagement. Daaruit kwam vier trends: benchmarken, surcharges, mobiele technologie en sociale media-toepassingen.

De huidige Travel Managers vertrouwen op geavanceerde analytische tools, benchmarking,
mobiele communicatie en sociale media voor hun planning en afhandeling van reizen. Dit is
een van de belangrijkste resultaten van de zesde AirPlus International Travel Management
Study. AirPlus gaf eind 2011 opdracht aan marktonderzoeksbureau 2hm dat in totaal 1701
Travel Managers in 20 landen interviewde. Het onderzoek is het meest uitgebreide, en
daarmee het toonaangevende jaarlijkse onderzoek binnen de zakelijke reisbranche.

Het belang van kostenanalyse blijft groeien
Het aantal bedrijven dat de zakelijke reisuitgaven analyseert, blijft groeien. Volgens de
resultaten van het nieuwe AirPlus onderzoek monitoren gemiddeld 82 van de 100
ondervraagde Travel Managers nauwkeurig de reiskosten in hun bedrijf. Voor de Nederlandse markt is dit cijfer aanzienlijk toegenomen. Terwijl uit de vorig jaar
gehouden enquête bleek dat 69% van de Nederlandse Travel Managers hun zakelijke
reisbestedingen evalueert, zegt dit jaar 81% van de respondenten de cijfers te analyseren.
Dit brengt hen net op een iets hoger niveau dan hun Europese tegenhangers (79%). Om analyses te kunnen maken gebruikt 42% van de bedrijven speciale analyse tools. In
Nederland worden de tools vooral gebruikt door bedrijven in het hogere segment (78%).

Benchmarking in reismanagement
In de toekomst zullen de resultaten uit deze analyses in toenemende mate worden gebruikt voor benchmarking. Het doel is om de zakelijke reiskosten binnen het bedrijf te vergelijken met externe of eigen gegevens van de onderneming. Volgens het onderzoek is 58% van de Travel Managers over de hele wereld van mening dat het benchmarken van hun reiskosten ofwel al een gevestigde praktijk is, of op zijn minst een trend. In totaal maakt 42% van de ondervraagde Travel Managers al gebruik van benchmarking. Bedrijven in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk (64% in beide gevallen) en Zuid-Afrika (62%) nemen daarbij het voortouw. Spanje (20%), China (22%) en Mexico (5%) bungelen onderaan. In Nederland maakt, bij bedrijven waarvoor benchmarking relevant is, iets meer dan elke tweede Travel Manager (53%) gebruik van een speciale benchmarking tool.