24 december 2014

Trendrede 2015: 'Niemand voelt zich nog gemiddeld, en dus past standaardisering ons steeds minder'.

Door Maartje Springer

Rubrieken

EVENTTRENDS - Diverse trendwatchers lieten, tijdens Trendrede 2015 bij Seats2meet.com Utrecht CS, hun mening horen over hun visie op de trends en ontwikkelingen voor het komende jaar.

Fotocredits: www.trendrede.nl

In deze jaarlijkse Trendrede worden de trends en ontwikkelingen besproken, onderverdeeld in drie thema's. In 2015 staan de ondertussenheid, de wederopbouw van betekenis en de orkestratie van het ongemiddelde centraal.

1. De ondertussenheid
Bedrijven zoals AirBnB en Couchsurfing, die in eerste instantie nog gezien werden als kleine startende ondernemingen, hebben zich leidende spelers in de branche gemaakt zonder in het bezit te zijn van hotelketens. Thuisafgehaald wordt de grootste maaltijdverstrekker van Nederland, maar bezit zelf geen enkel restaurant. Er is geen bedrijfstak die door deze ontwikkeling niet geraakt gaat worden. In deze fase van ondertussenheid kwijnt het oude weg, maar is het nieuwe nog op zoek naar de juiste balans.

2. De wederopbouw van betekenis
De bouwsteen voor de toekomst is het individu, dat zichzelf op een andere, dynamische en meerdimensionale manier verbindt. De interconnectiviteit van data, mensen en systemen geeft ons zelfrijdende auto's, intelligente kleding en connected huisdieren. Met hun kennis verbeteren ze ons leven. En dus leveren we graag persoonlijke data in ruil voor toegang tot een leuke applicatie. De ontdekkingstocht richting een betere versie van onszelf is tastbaarder en dichterbij dan ooit. De grootste opgave voor de toekomst is om technologische expansie en menselijke vooruitgang een gemeenschappelijk belang te geven en zo samen te laten vloeien.

3. Orkestratie van het ongemiddelde
Niemand voelt zich nog gemiddeld, en dus past standaardisering ons steeds minder. Te verwachten is dat meer consumenten en burgers hun macht binnen de beslissingscyclus ontdekken en zichzelf als ketenkraker gaan opstellen. Technologische oplossingen, de zogenaamde transmitters, leggen continu verbindingen en wisselen informatie uit tussen gelijkgestemde individuen. Op die manier vergaart men kritische massa en kan snel actie worden ondernomen. Of dat nu via een 'like' is, een coöperatief bod op de eigen fabriek of de oprichting van crowdsuing.nl. Socialiteit, soepele organische processen en sociale rituelen zijn het idioom voor de komende jaren. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van het totale potentieel van mensen, door de oplossingen te genereren op het niveau waarop de problemen zich voordoen.

Trendrede video