Nous'klaer
1 oktober 2025

TREND | Microfestivals: klein van formaat, groots in emotionele beleving

Door Bianca Hidajat

Rubrieken

Nu het festivalseizoen 2025 achter ons ligt, verschuift de aandacht weer naar clubs en indoor events. Voor EventBranche hét moment om in te zoomen op andere bewegingen in de festival- en clubsector. In dit artikel duiken we in de opkomst van microfestivals. Wat zijn het precies, hoe onderscheiden ze zich van boetiekfestivals en welke rol spelen ze in het festivallandschap van de toekomst?

De afgelopen decennia waren het vooral de megafestivals met tienduizenden bezoekers en veel spektakel die de toon zetten. Groter, harder en meer bleken lange tijd de grote publiekstrekkers. Maar zoals altijd het geval is met tendensen, groeide er op de achtergrond stilletjes een tegenbeweging. Enter de microfestivals. Geen eindeloze rijen bij de ingang of hordes mensen voor het hoofdpodium: alles draait om kleinschaligheid, intimiteit en een sterk gevoel van verbondenheid. Microfestivals zijn veelal de creatie van kleine organisaties, die een plek willen creëren om een gedeelde passie te delen met gelijkgestemden. Ze willen dat op een andere manier doen dan hun grote tegenhangers. Er komt geen sponsordeal of investeerder aan te pas en de langetermijnfocus ligt niet op groei, maar op community building. Muziek is de gemene deler, het verlangen naar saamhorigheid de drijfveer.

De magie van micro

Een microfestival is klein en intiem: je belandt in een select gezelschap waar je makkelijk contact legt met artiesten en andere bezoekers. Er zijn geen grote headliners; dit zijn de festivals waar lokaal underground talent een podium krijgt. Verwacht bijzondere, vaak afgelegen locaties, met een basic infrastructuur – wat tegelijkertijd ook weer bijdraagt aan de charme. Open ruimtes in een bos, wildkampeerachtige spots aan een rivier of een achteraf camping waarvan je je afvraagt hoe de organisatie hier in godsnaam op is gestuit, bieden een bijzonder festivaldecor. Meer dan slimme verlichting en good vibes zijn verder niet nodig. Butik Festival valt met hun edities in Slovenië en Zanzibar in deze categorie. 

Volop kansen

Voor bezoekers en organisatoren is een microfestival een ideale instap in de festivalwereld. Het kleinschalige karakter biedt bezoekers overzicht en een intieme sfeer, zonder overprikkeld te raken, tegen een betaalbare entreeprijs. Voor de organisator betekent het een leerzame en beheersbare ervaring met ruimte voor experiment. Alles blijft op een behapbaar niveau. Zeker gezien het recente onderzoek van VVEM en VNPF, waaruit blijkt dat de festivalmarkt verder onder druk komt te staan, is dat een fijn gegeven. De korte communicatielijnen met de achterban bieden bovendien kansen om hen te betrekken bij toekomstige edities – denk aan waardevolle bezoekersfeedback, die de verbinding met hún festival alleen maar versterkt. Hetzelfde geldt voor artiesten en leveranciers; ook zij worden onderdeel van ‘de familie’.

Micro versus boetiek

Een snelle Instagram-zoektocht levert voor #microfestivals ruim 9.000 berichten op en voor #boetiekfestivals zo’n 11.000. Maar wat is het verschil? Dat zit ‘m vooral in de positionering, beide bewegen zich simpelweg in een ander deel van het festivalspectrum. Boetiekfestivals trekken een paar duizend bezoekers en draaien om beleving en exclusiviteit. Ze bieden meerdere podia, een zorgvuldig gecureerde line-up, uitbundige aankleding en vaak een randprogramma met workshops of lezingen. Voorbeelden zijn Mystic Garden en Into The Great Wide Open op Vlieland. 

Microfestivals onderscheiden zich door hun superintieme schaal. Het gaat om een aantal honderd bezoekers, één of enkele kleine podia en een focus op een specifieke genre of community. Je voelt dat je deel uitmaakt van iets niche. Leftfield-techno festival Ouroboros, dat diep verscholen ligt in de Franse bossen, is een voorbeeld. Of - in maasstad Rotterdam - Poing Festival en Nous’klaer Festival, die in 2024 en 2025 hun eerste edities neerzetten in de beeldentuin van kunstatelier Brutus.  

Sjoerd Oberman, oprichter van het label Nous’klaer Audio en medeorganisator van het festival, vertelt: ‘De eerste editie organiseerden we om het tienjarig bestaan van mijn platenlabel Nous’klaer Audio te vieren. Als Rotterdams label wilden we dat graag in onze eigen stad doen. Brutus past bij het experimentele DNA van Nous’klaer en met een maximale capaciteit van 2.500 bezoekers gaf dat meteen een prettige en duidelijke beperking qua formaat. Het liefst blijven we klein en zonder commerciële sponsoring. Met de stijgende kosten wordt het de komende jaren wel een uitdaging om een financieel houdbaar festival te organiseren, maar gelukkig zien we dat mensen juist komen omdat het kleinschalig en onafhankelijk is. Dat is voor ons de belangrijkste drijfveer.’

Ruud Tjepkema, medeorganisator Nous’klaer Festival, vult aan: ‘In de komende jaren willen we uitgroeien tot een meerdaags festival, wat niet hoeft te betekenen dat we duizenden bezoekers trekken. We geloven in locaties die uniek zijn en het rauwe gevoel van de haven weerspiegelen. Het M4H-gebied, waar we Nous’klaer organiseren, biedt meerdere industriële plekken die we in de toekomst bij ons festival kunnen betrekken. De eerste twee edities waren erg tof! Het is een festival dóór en vóór vrienden, en dat merk je in de sfeer.’

Nieuwe festivaldynamiek

De verschuiving van massaal naar intiem past in een bredere trend: bezoekers zoeken steeds meer naar unieke ervaringen in plaats van uniforme massa-evenementen. Zo heeft Awakenings – groot geworden met grote producties – met hun Upclose concept, dat in de lente van 2024 voor het eerst werd geïntroduceerd, ook de weg gevonden naar het organiseren van intiemere tegenhangers. De komende jaren lijkt er dus niet zozeer één type festival de boventoon te voeren, maar krijgen bezoekers meer keuze: van mainstream tot boetiek en van mega tot micro. 

Hoofdfoto: Nous'klaer Festival, Aesthetic Lunatic