Samenwerking is natuurlijk geen nieuw verschijnsel. Wie je er in de eventbranche over aanspreekt, iedereen heeft er ervaring mee (gehad) en heeft er een mening over. Zelfs concurrenten werken, soms al jarenlang, samen via een gentlemen agreement. Feit is dat samenwerken een algemene economische en maatschappelijke trend aan het worden is, als we de trendrede 2014 mogen geloven. Wat zijn de voorwaarden voor een goede samenwerking, welke vormen van samenwerking zijn er, en wat zijn de voordelen en valkuilen? Eventbranche stak zijn licht op bij een aantal spelers uit de eventbranche. Naast mooie cases levert dat ook waarschuwende woorden op van doorgewinterde event professionals.
Ontzorgen
De meest voorkomende vorm van samenwerking in de eventbranche is die waarbij bedrijven met behoud van hun zelfstandigheid hun dienstverlening uitbreiden met de expertise van een ander bedrijf. Zo werken bijvoorbeeld Van der Kroft's Party Rental en DCRT sinds een aantal maanden nauw samen. De één verhuurt horecamaterialen, de ander verzorgt de inrichting, styling en decoratie van events. Twee bedrijven met aanvullende diensten en producten en met nauwelijks overlappende klantengroepen. De een richt zich op eventbureaus, de ander op party- en bedrijfscateraars en op locaties. “Door het aanvullende profiel heeft de samenwerking een duidelijk toegevoegde waarde,” stelt Willem van Essen van Van der Kroft's Party Rental. “Niet alleen voor beide bedrijven, ook voor opdrachtgevers. We stemmen de planning op elkaar af en zorgen er voor dat opdrachtgevers te maken krijgen met één aanspreekpersoon en één offerte voor diensten van beide bedrijven. Ook verzorgt de uitzendactiviteit Party Hands van Van der Kroft voor beide bedrijven de op- en afbouw. Zo ontzorgen we opdrachtgevers. Wij zijn erg enthousiast over de samenwerking en we introduceren elkaar inmiddels in elkaars netwerk. Dat is nóg een duidelijke meerwaarde.”
In het artikel komen diverse voorbeelden, voors en tegens aan bod:
Avontuurlijk evenementenbureau Omnivents en Traffic Control, aanbieder van actieve bedrijfsuitjes, slipcursussen en privé-uitjes elkaar een jaar geleden gevonden. ‘We werken in een andere regio en we vullen elkaar aan. We hebben beide een ander aanbod, een ander type klanten en een ander marketingplatform,” vertelt Jouke van Dijk van Omnivents.
‘Een goede samenwerking is ingebed in de strategie en beleid van het bedrijf en is een middel om op middellange en lange termijn tot synergie te komen’, vertelt Toine Dorpmans van Toine Dorpmans Groep.
‘In de afgelopen 25 jaar hebben veel spelers in de eventbranche getracht samen te werken. In het begin is men altijd enthousiast, maar het risico ligt op de loer dat er na verloop van tijd verleidingen ontstaan, waar de samenwerking op stuk kan lopen’, geeft Albert Deltour van Backbone aan. ‘Met name als een grote klus wordt binnengehaald, kan het verdienmodel ineens ter discussie komen te staan. Met goede afspraken vooraf kun je dat risico verkleinen.’
Alles over dergelijke samenwerkingen, de voors en tegens in het komende EventBranche Magazine.