The+Circle+of+LIVE+in+Amsterdome%3A+duurzaam+en+circulair+events+organiseren%2C+het+kan+en+het+moet
Nieuws

The Circle of LIVE in Amsterdome: duurzaam en circulair events organiseren, het kan en het moet

CIRCLE OF LIVE - Maandag 20 januari kwamen branchegenoten, opdrachtgevers en partners samen in de circulaire evenementenlocatie Amsterdome in Amsterdam. Alle bezoekers geïnteresseerd in het zetten van stappen richting een evenementenbranche met een minder grote ‘footprint’. Veodi maakte een aftermovie: 'Doe je niet mee, ga je marktaandeel verliezen'.

Foto's: Jordi Wallenburg

Het besef dat grondstoffen niet onuitputtelijk zijn is langzaam bij iedereen aan het landen, ook binnen onze branche waar de meeste evenementen vervuilender zijn dan nodig is. De belangrijkste les?  Kijk voor jouw organisatie/evenement waar de grootste impact zit en begin met het zetten van stappen. Wat is mogelijk binnen jouw ‘zone off influence’?  De eerste stap, het openen van de ogen voor de mogelijkheden, is door deze doelgroep al gezet.


 

De host van het evenement is de Amsterstome in Amsterdam. De koepel van de Amsterdome oogt van binnen nog grootser dan van buiten. Een lichte, open ruimte onder de honderden herstelde panelen van wat ooit de koepel van het Nationaal Luchtvaart Museum was. Via een video, getoond op het immense scherm van de locatie, volgden wij de ontwikkeling van de locatie. Met recht een evenementenlocatie met een verhaal. 

De algemene aftrap kwam van Sjoerd Weikamp, hoofdredacteur van EventBranche.nl, waarin hij zelf aangeeft geen voorloper te zijn als het gaat om circulair ondernemen. “Elke stap die wij zetten is er één, laten we een stap zetten samen, elkaar ontmoeten, met elkaar in discussie gaan en geïnspireerd naar huis gaan aan het einde van de dag.” 
Die inspiratie en de mogelijke te zetten stappen komen voornamelijk uit de presentaties van de drie keynote sprekers, waarbij Mark Beumer de dag aftrapte. 

114 definities van een circulaire economie 
Beumer nam in een crash course circulair ondernemen de toehoorders mee. De spreker, van wie zijn stem vooral bekend is van BNR nieuwsradio  waar hij het duurzaamheidsnieuws presenteerde, is momenteel de drijvende kracht achter Het Groene Brein. Een netwerk van bijna 150 wetenschappers die ondernemers ondersteunen in het zetten van stappen richting een nieuwe,  duurzame economie.  Als Google het niet meer weet, dan kun je bij Het Groene Brein terecht volgens Beumer. 
Dat het onderwerp nog niet is afgebakend blijkt uit dat het de definitie van een circulaire economie niet eenzijdig is en maar liefst 114 definities kent. Om die reden is de weg naar deze economie nog ongeplaveid en het is uitvinden wat wel werkt en wat niet werkt.

Zijn belangrijkste boodschap?  We moeten af van de lineaire economie, waarbij we grondstoffen winnen, waar we iets van maken wat wij gebruiken en vervolgens weggooien. Een circulaire economie gaat om het winnen van grondstoffen, waar iets van wordt gemaakt, waar gebruik van wordt gemaakt en waar vervolgens, aan de hand van de R-ladder van bepaald worden wat ermee gedaan moet worden.  De R-ladder gaat om het kloppend maken van de kringlopen, dat kan door middel van refuse, reduce, redesign, re-use, repair, refurbish, remanufacture, re-purpose, recycle, recover.

Beumer vraagt de zaal wie kan benoemen wat we in de ruimte kunnen zien wat echt circulair is. Het valt stil in de immense, indrukwekkende eventhal van de Amsterdome. Spreker Milan Meyberg: “Jijzelf”. Een terecht antwoord volgens Beumer, want wij mensen zijn circulair maar voor veel producten is het toch nog lastig. Het hele proces richting een circulaire economie is een proces waarbij rethinking and redesigning steeds belangrijker wordt. 
In een E-magazine dat EventBranche magazine gaat uitgeven tonen wij alle feiten en ideeën uit de lezing van Mark Beumer. Dit geldt ook voor de overige keynotes, houdt de berichtgeving van EventBranche.nl in de gaten.


Foto: spreker Mark Beumer 

De transitie van food en events
Spreker Hans Steenbergen is de foodgoeroe van Nederland. Zijn Food Inspiration is toonaan-gevend onder chefs, foodies en alles en iedereen in de foodsector. In zijn keynote inspireerde hij ons door ons mee te nemen in de wereld van eten en drinken. Maar ook met een filosofische inslag want van onze wereld hebben we er maar 1, dat besef moet volgens hem bij veel mensen nog landen. Het is de tijd van eten met geweten en dan bewust zijn naar bewust doen. De connectie met de oorsprong van producten mist volgens Steenbergen en die connectie moet hersteld worden. 
 

Foto: Spreker Hans Steenbergen

Geen quick fix maar veel kansen
Afsluitend sprak Milan Meyberg waarmee we ook echt de eventpraktijk in doken. Meyberg is heel duidelijk: alles moet duurzamer, dit vergt een strategische, ethische en morele keuze die iedereen uiteindelijk moet maken. Vier jaar geleden stond hij, naar eigen zeggen te dansen op een vuilnisbelt, op een dikke laag plastic bekers. Kan dat niet anders vroeg hij zichzelf af. Hij begon aan een reis waarbij hij honderden keren een ‘nee’ als antwoord kreeg, een reis van trail, error en op je bek gaan. Waar hij aan het begin voor gek werd verklaard en waar er gezegd werd dat het niet kon, kijkt hij nu naar een toekomst waar duurzame/circulaire oplossingen regeneratief gaan worden. 
Meyberg, voornamelijk actief in de festivalwereld onder andere bekend van het DGTL festival, schetst festivals als een weerspiegeling van de maatschappij. Zo moeten we zakelijke events ook gaan zien want het kan, evenementen met nul waste. Er kan zelfs een kostenbesparing in zitten. 
Waar de grootste kansen liggen om te veranderen, het ‘laaghangende fruit’ zijn volgens Meyberg energie, grondstoffen en voeding. 
Dat de weg naar circulaire evenementen ongeplaveid is, zoals eerder aangegeven, wordt ook nu weer duidelijk.  Zo schetst de ‘sustainability strategist’ dat een material flow analysis al inzicht kan geven in wat de meeste impact heeft, is dit transport, is dit energie? 

Foto: Spreker Milan Meyberg

De koplopers van de circulaire beweging waren aanwezig tijdens deze Circle of Live, het is tijd voor het peleton om te gaan volgen. Een aantal partners op de netwervloer van de Amsterdome boden concrete duurzame oplossingen voor events. 
Strawz: composteerbare, duurzame rietjes
GoGreener:  duurzame energie oplossing voor evenementen
Seamore: Zeewier als bestanddeel van maaltijden
Sfeervol Circulair: Natuurlijke blikvangers...


Tijdens The Circle of Live werden de wensen van de bezoekers vastgelegd, met welke input gaan zij aan de slag? Om deze activaties kracht bij te zetten brengt EventBranche een online magazine uit waarin de eerste stappen richting het circulair organiseren van evenementen worden gezet. Houd de kanalen van EventBranche.nl in de gaten om te zorgen dat je het online magazine ook ontvangt. Nu al erg hoopvol: het congres kreeg een 8- en ruim 90 procent gaf aan circulaire uitdaging aan te gaan...

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.