ACBN Evenementenbureau, organisator van de
Vierdaagsefeesten van Nijmegen, verhoogt de pachtprijzen van de terrassen met 18
tot 150 procent. Maar horeca-ondernemers mogen vanaf dit jaar wel zelf met
brouwerijen onderhandelen over hectoliterkortingen.
Tot nu toe kwam dat bedrag van tonnen euro's in de kas
van het ACBN terecht, aldus directeur Wim Smids zaterdag.
De Vierdaagsefeesten zijn het grootste meerdaagse
publieksevenement van Europa. Meer dan een miljoen mensen bezoeken het
stadscentrum in die week. In Nijmegen liggen op verschillende plekken
ondergronds permanente bierleidingen, om aan de gigantische vraag tijdens de
Vierdaagseweek te kunnen voldoen.
Volgens Smids is het niet meer van deze tijd, dat een evenementenbureau
onderhandelt over korting op de totale omzet. ,,Bovendien speelden de
leveranciers ondernemers en ACBN tegen elkaar uit, door te stellen dat de ander
al korting had gekregen. Wij denken dat ondernemers veel meer korting kunnen
bedingen nu de brouwerijen geen zaken meer hoeven te doen met de organisatie.''
Omdat het ACBN nu inkomsten misloopt, is besloten de pachtprijzen flink te
verhogen. Een ondernemer die een terras met podium en biertap exploiteert kan
een verhoging van 150 procent tegemoet zien. Onlangs heeft de gemeente Nijmegen
bepaald dat de terrassen op de laatste dag van de Vierdaagsefeesten een uur
eerder moeten sluiten in de hoop vechtpartijen en opstootjes te
voorkomen.