11 oktober 2011

Team van Maanen en Bijl PR zetten evenement neer voor ministerie in Van Nelle Ontwerpfabriek

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENEMENTENBUREAU MVO - Team van Maanen en Bijl PR tekenden onlangs voor de organisatie en conceptontwikkeling van de Innovatie-estafette in de Rotterdamse Van Nelle Ontwerpfabriek.

Talloze innovatieve doorbraken op het gebied van infrastructuur en milieu werden in de Rotterdamse industriele evenementenlocatie gelanceerd. Dit in aanwezigheid van vele prominenten, waaronder staatssecretaris Atsma en de ministers Verhagen en Schultz van Haegen. De bijeenkomst kenmerkte zich door uitdagende plenaire sessies, 48 interactieve workshops, excursies, 400 deelnemende organisaties, een open beursvloer met meer dan 148 wandloze stands en ruim 2.000 bezoekers. 'Het was een pittige, maar vooral mooie uitdaging, waarbij we keken hoe we bezoekers nader tot elkaar konden brengen en konden inspireren. En dat is goed gelukt gezien alle enthousiaste reacties', aldus Petra van IJserloo, managing director van Bijl PR.

Tijdens de estafette draaide het om innovatie en kruisbestuiving tussen bedrijfsleven, kennisinstituten en overheden. Baanbrekende, duurzame initiatieven om de Nederlandse economie verder op weg helpen, werden gelanceerd. Inhoudelijk en organisatorisch kwam er dus heel wat bij kijken. Kees Eijkelenkamp, projectleider I&M: 'Met Team van Maanen en Bijl PR hebben we professionals in huis gehaald die vanuit hun eigen expertise een onmisbare bijdrage hebben geleverd aan de estafette. Vooral hun drive en creatieve inbreng vallen te prijzen. Zo brachten ze ons op het idee om een open beurs, zonder stands en vrachten folders en brochures te houden. En ze hadden het lef om ook vast te houden aan dat idee. En dat is uitstekend uitgepakt.' Uiteraard was de catering volledig duurzaam en de locatie heeft een Gouden Green Key maar dat is inmiddels vanzelfsprekend.

Hekel
Henk van Maanen van Team van Maanen: 'Vanuit het ministerie zei men dat we onze inbreng naar buiten moeten brengen via de vakmedia. Dat is het mooiste compliment dat ik tot nu toe heb ontvangen. Het was een omvangrijke klus, waarbij het fijn was dat we een thuiswedstrijd speelden, aangezien de evenementenlocatie in de Van Nelle Ontwerpfabriek van ons is. Het duurzame karakter van de estafette was ons op het lijf geschreven. Duurzaamheid was bij mijn zakenpartner Hans Baggerman en mij een belangrijk onderdeel van onze opvoeding; we dachten en ‘deden’ al duurzaam voordat het woord bestond. Bovendien heb ik een hekel aan een hoop spullen op een beursvloer. Vandaar dat we het open beurs-concept bedachten, gebaseerd op de film Dogville van Lars von Trier. Dat is een film van meer dan drie uur zonder decors, opgenomen in een kale hal. Een film die me volledig uit het lood sloeg en ontroerde, en dat zonder decor, sec door de kracht van de interactie tussen de spelers, o.a. Nicole Kidman. En tijdens een beurs gaat het uiteindelijk ook alleen maar om de interactie tussen mensen. Het pakte perfect uit, de bedankmails blijven binnen stromen. De samenwerking met Bijl PR en het ministerie verliep uitstekend en smaakt naar meer.'