Een interessante middag met zo'n
200 aanwezigen. Het symposium Creatief Vermogen ter gelegenheid van het 50-jarige
jubileum van brancheorganisatie VECTA zorgde voor een aantal interessante
uitspraken.
In het stijlvolle Hulstkamp Gebouw kwamen dinsdag een groot aantal leden en relaties van de Vereniging van Organisatoren voor Evenementen Concerten en Theater Activiteiten bijeen. VECTA-voorzitter Chiel van Praag opende het symposium door te stellen dat “creatief vermogen de kern is waar deze branche om draait”.
Van Speijk Prijs
Het moet gezegd, de toespraak van Prof. Dr. Paul Rutten was er niet eentje met veel eyeopeners, maar vooral met veel cijfers. Spreken is een vak, dat bleek maar weer eens. Wim Huinder, voormalig reclameman van het jaar, gebruikte zijn volledige spreektijd om de nieuw ingestelde Van Speijk Prijs onder de aandacht te brengen.
Het moet gezegd, de toespraak van Prof. Dr. Paul Rutten was er niet eentje met veel eyeopeners, maar vooral met veel cijfers. Spreken is een vak, dat bleek maar weer eens. Wim Huinder, voormalig reclameman van het jaar, gebruikte zijn volledige spreektijd om de nieuw ingestelde Van Speijk Prijs onder de aandacht te brengen.
Rasspreker Hans Dijkstal, gaf een bevlogen betoog over het belang van
auteursrechten in de eventbranche. “Muzikanten worden duurder om in te huren als
het auteursrecht wordt afgeschaft, want ze moeten toch geld verdienen en dus
zullen ze meer geld vragen om op uw evenement te komen optereden.”
Interactieve landschap
Absoluut interessant waren de toespraken van Stephan Fellinger en Anatol
Kuschpeta. Fellinger nam de aanwezigen mee in het veranderende gedrag van mensen
in het interactieve landschap. “Het grootste gevaar is een waardeoordeel geven
over de nieuwe interactieve media”, verwoorde Fellinger de in zijn ogen
onterechte angst voor de interactieve opmars. “Heb lef en wees nieuwsgierig!”,
gaf hij de aanwezigen mee.
Creativiteit is een emotie
Kuschpeta zette vrijwel alle gasten aan het denken. “Creativiteit is een emotie die je kunt oproepen”, opende hij. Indrukwekkend was zijn praktijkvoorbeeld van de beweging van de ogen in combinatie met de hersenactiviteit. Zo zag het merendeel van de aanwezigen dat de ogen naar linksboven gingen om te zoeken naar een herinnering en naar linksonder om in jezelf te praten. Om de gasten nog meer aan te zetten tot creativiteit besloot hij zijn rede met een citaat van Henry Ford: “Als ik naar mijn klanten had geluisterd, had ik een sneller paard gemaakt”, aldus de maker van de eerste auto.
Kuschpeta zette vrijwel alle gasten aan het denken. “Creativiteit is een emotie die je kunt oproepen”, opende hij. Indrukwekkend was zijn praktijkvoorbeeld van de beweging van de ogen in combinatie met de hersenactiviteit. Zo zag het merendeel van de aanwezigen dat de ogen naar linksboven gingen om te zoeken naar een herinnering en naar linksonder om in jezelf te praten. Om de gasten nog meer aan te zetten tot creativiteit besloot hij zijn rede met een citaat van Henry Ford: “Als ik naar mijn klanten had geluisterd, had ik een sneller paard gemaakt”, aldus de maker van de eerste auto.
Genoeg stof dus om over na te denken. Om niet massaal in gedachten te
verzinken, zong Karin Bloemen de VECTA toe en zorgden imitaties van onder meer Adele
Bloemendaal en Ruth Jacott voor het nodige gelach. Na het symposium vertrokken
de gasten naar de Jules Verne voor het avondprogramma, diner en
entertainment.
Relevante Links: