
EventBranche.nl sprak Yuri Jansen van SVP Sfeerbeheer over hun aandeel en het bijzonder van TEDx Binnenhof:
TEDx is natuurlijk wereldberoemd, hoe komt de organisatie bij jullie terecht als partij voor de organisatie van TEDx Binnenhof?
'SVP Sfeerbeheer is gevraagd om alle losse onderdelen aan elkaar te koppelen. Wij zijn gevraagd door Henriette Notten deel te nemen aan het TEDx-team om lijn te krijgen in de organisatie. Wij zijn naar voren geschoven door diverse mensen daar wij ook Talent naar de Top en de Dag van de Zelfstandige hebben georganiseerd en dat is blijkbaar opgevallen.'
Kun je in het kort het concept schetsen en in hoeverre SVP hier een conceptuele bijdrage aan heeft geleverd/heeft mogen leveren?
'Het concept, catwalk for innovation is ontwikkeld door Fabrique, de uitwerking daarvan is verder bij ons neergelegd. De Oraganisatie van Tedx is verdeeld over zeer veel organsaties en vrijwilligers, dat is ook meteen de uitdaging geweest, hoe kan je al die stroompjes, sloten en beekjes samenlaten komen tot 1 grote snelstromende rivier.'
Het draaide bij TEDx Binnenhof allemaal om innovatie, in hoeverre is het evenement zelf innovatief te noemen?
'Het werken met een beperkt budget en zeer veel organisaties die kleine deeltjes organiseren, met het oog op het grote doel, is bijzonder en vraagt om de nieuwe manier van werken. Er is niet 1 aansturende partij maar een samenwerking tussen vele zzp-ers. Daarnaast is het evenement geheel onder de loep genomen om alle negatieve aspecten van een evenement tot het minimum te reduceren. Er zijn daarnaast nog 52 subevents wereldwijd die allemaal betrokken zijn via livestream om een enorm aantal mensen te bereiken zonder dat zij lijfelijk aanwezig dienen te zijn. Het gehele event is vegetarisch en opgezet met Nederlandse organisaties die MVO als hoog doel hebben. Alle vormen van social media zijn in de hoogste vorm doorgevoerd en daadwerkelijk opgepakt om een storm van informatie te laten ontstaan.'
Zijn er nog zaken rondom TedX Binnenhof die de branche moet weten, die jullie graag willen delen?
'Het belangrijkste punt voor de branche is de boodschap dat je alles kan organiseren, zelfs op een bijna onmogelijke locatie, mits je een goed gemeenschappelijk doel hebt.'
Eén van de sprekers over The Dutch Experience: