12 juli 2013

Studiedagen PML: Van koude sales naar warme relatie

Door Lieke Hogenkamp

Rubrieken

BRANCHEVERENIGING EVENEMENTENBRANCHE PML - Een groep van 30 Nederlandse musea verdiepten zich twee dagen in relatiemarketing tijdens de PML-studiedagen ‘Van koude sales naar warme relatie’ in Kasteel Groeneveld te Baarn.

Relatiemarketing werd voor en door de musea van alle kanten belicht. Zo gaf de hotel- en vergaderwereld een inkijk in klantbenadering nu en in de toekomst. Vincent Pahlplatz, General manager van Crowne Plaza Den Haag – Promenade, legde de focus op de persoonlijke en authentieke aanpak en lardeerde dat met sprekende voorbeelden. Pieter Aalbers, CEO Regardz, gaf een analyse van de markt en de veranderende wereld. Zijn ideeën over klantclustering en gesegmenteerde klantbenadering was een eye-opener voor vrijwel alle musea.

Joyce Wittelaar van Rotterdam Marketing vertelde over het benaderen van de associatiemarkt en gaf tips waar men nieuwe klantengroepen kon vinden die aansloten op het profiel van de musea.

En andere kijk op museum locaties werd gegeven door drie leden van het Genootschap voor Eventmanagers: Chantal van Riel van het UWV, Jacqueline Lycklema van KPN Corporate Market en Karlijn Adriani van de Postcode Loterij.
Zij gaven hun visie als opdrachtgever. In een gesprek deelden zij hun ervaring met corporate events in musea en gaven de aanwezige musea tips mee voor hun profilering en klantbenadering.

Connect liet de deelnemers bij de start van de studiedagen op een originele manier met elkaar kennismaken. Dit bleek een wezenlijk onderdeel te zijn van de tweedaagse. Door de speelse vorm van kennismaken werd het ijs gebroken en werd de basis gelegd voor de open sfeer waarin de kennisuitwisseling zich gedurende twee dagen voltrok.
Vineyard Catering heeft op een beide dagen gezorgd voor de catering: van verse biologische sappen tijdens het seminar, het uitgebreide ‘shared diner’ en de unieke picknick in de tuin van het kasteel.

Herma de Heer van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie hield op zaterdag een inleiding over de verbouwing van Kasteel Groeneveld tot een multifunctioneel centrum waarbij het historische karakter volledig behouden is gebleven. Al wandelend door de zalen van het kasteel vertelde zij over de afwegingen en keuzes die zij gedurende het verbouwingsproces gemaakt heeft om tot dit resultaat te komen.

PML en de leden kijken terug op twee geslaagde dagen waarin veel is geleerd, nieuwe inzichten zijn verkregen, oude contacten zijn aangehaald en nieuwe zijn gelegd. En er zijn al plannen gesmeed voor de studiedagen 2014.