De enthousiaste gespreksleider Erik Peekel van Aaaaha! The Actor Factory en de vijf sprekers die het boek en het daarin gepresenteerde 5 Wheel Drive concept een warm hart toedragen, maakten er niet alleen een feestelijke, maar ook een interessante en inspirerende avond van.
Karel Werdler (INHOLLAND Tourism Management) nam de gasten mee langs de jongste belevingstrends in de wereld van de hedendaagse toerist. Hij benadrukte het verschil tussen een belevenis en een ervaring, en koppelde dit aan het 5 Wheel Drive concept, waarin dit helder uiteengezet wordt.
Uitdaging
Marleen van Duijnhoven van Stichting Gered Gereedschap belichtte de beleving in het veld van vrijwilligerswerk en ontwikkelingssamenwerking en besprak de koppeling van business-events aan goede doelen. Onder de titel ‘Managing Expectations’ trok Petra Ouëndag van Stage Events de gebruikswaarde van het boek door naar de dagelijkse praktijk van haar werkveld. Ouëndag legde de focus op de uitdaging waar menig eventprofessional voor staat in het managen van de verwachtingen van zowel opdrachtgever als bezoekers alsook die van het eigen bureau of de organisatie.
Belevingsconcepten
Han de Vries van Acta Advies legde de nadruk op de belevingsconcepten die het bibliotheekwezen een nieuw gezicht moeten geven. Hij adviseerde het boek van Rippen en Bos als een belangrijke steun in de rug, maar maakte daarbij de kanttekening dat de eerste negentig pagina’s als pittige kost worden ervaren. Het sterkst vindt De Vries de koppeling van praktijk en uitwerking in het tweede deel van het boek, al zou hij zelf liever wat meer aandacht voor de marketing principes hebben gezien. Angelique Lombarts sloot het sprekersgilde af met een bijdrage over het brede werk- en aandachtsveld van de Citymarketing. Lombarts is als lector Citymarketing en Leisure Management verbonden aan INHOLLAND Diemen. Op een speelse en natuurlijke wijze wist zij de gasten te boeien en koppelde zij de bijdragen van de voorgaande sprekers aan haar werk- en belevingswereld op het gebied van citymarketing.
Erik Peekel besloot het inhoudelijke programma met een kort interview met de auteurs. Mede gezien de verkopen in het eerste halfjaar en het verwachte gebruik binnen diverse beroepsopleidingen zijn hun verwachtingen evenals die van uitgever Boom hooggespannen. De auteurs zien het boek niet als het eindpunt maar als een begin. De hoge kwaliteitseisen op het gebied van de belevingswaarde vragen in hun ogen om steeds meer inzicht in ‘beleven’. Daarom stelden zij in hun boek en concept de belevende deelnemer centraal. Het boek is in hun ogen in één zin samen te vatten als: ‘Beleving: waarom werkt het zoals het werkt’.
Om het gesprek ook na het lanceringsevent voort te zetten werd een bundel samengesteld met bijdragen van sprekers en daartoe gevraagde columnisten. Deze bundel is de downloaden op de website www.5-wheeldrive.com via onderstaande link: