Sponsors weten steeds vaker hun weg te vinden naar
Amsterdam RAI. Onder meer Audi, Playstation en Unilever hebben zich voor 2007
als sponsor gecommitteerd aan evenementen van RAI
Exhibitions.
Sponsoring van beurzen loont, zo stelt Derk Egeler, algemeen directeur RAI
Exhibitions: 'Sponsoring is de afgelopen jaren steeds meer een volwassen
communicatie-instrument geworden. Waar sponsoring eerst vooral een originele
manier was om naamsbekendheid te genereren, wordt het tegenwoordig gebruikt om
een totale merkbelevenis te creëren.'
Met scherp schieten
Henk Wielinga, directeur Nationale Beurzen van RAI Exhibitions vult aan:
'Bij evenementen die door RAI Exhibitions georganiseerd worden, is de doelgroep
nauwkeurig bekend. Hierdoor wordt sponsoring van RAI-evenementen met scherp
schieten in plaats van schieten met hagel. Vooral bedrijven die een bepaald
imago willen creëren, kunnen veel baat hebben bij het sponsoren van evenementen.
Sponsoring is daarnaast natuurlijk ook een goede mogelijkheid voor het beheren
van relaties.'
Voorbeelden
Een aantal voorbeelden van beurssponsoring in 2007:
Audi stelt tijdens Art Amsterdam (9 tot en met 13 mei) een
aantal van de nieuwste modellen inclusief chauffeurs beschikbaar voor de ‘kunst
tour’ door Amsterdam die tijdens Art Amsterdam gehouden wordt. Ook Accenture,
SNS Reaal Fonds en Thieme GrafiMedia Groep hebben zich verbonden aan Art
Amsterdam.
Playstation krijgt de mogelijkheid om, ten behoeve van de
lancering van de PS3, het publiek van de AutoRAI (29 maart tot en met 9 april)
kennis te laten maken met deze nieuwe gameconsole. De Nederlandse Spoorwegen en
The Royal Bank of Scotland hadden al een sponsorcontract afgesloten met de
AutoRAI.
Unilever gaat het horecapaviljoen van het vakevenement HRM
Live! (14 en 15 maart) sponsoren ter promotie van gezond eten op de werkvloer.
Ook Delta Lloyd sponsort HRM Live!.
In 2006 vonden onder meer Adecco (Horecava), TVM (The European Road
Transport Show), ITT (Aquatech), Prénatal (negen-maanden-beurs) en Amstel
(Huishoudbeurs) al hun weg naar RAI-evenementen. Amstel won met de Amstel
Ballenbar op de Huishoudbeurs de SponsorRing Cultuur en Entertainment.
Oplocatie.nl: