3 januari 2014

SproutFund: een crowdfunding platform voor evenementen

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

PUBLIEKSEVENEMENTEN CROWDFUNDING - Wat als je een een goed concept voor een evenement hebt, maar niet beschikt over het benodigde budget om het evenement te realiseren? In dit geval biedt SproutFund uitkomst.

SproutFund is een crowdfunding platform voor evenementen en biedt de mogelijkheid om via het platform de benodigde financiering voor een evenmement op te halen bij 'de crowd'.

Crowdfunding is een term die tegenwoordig steeds vaker voorbij komt in de media, maar wat is crowdfunding nu precies?
'Crowdfunding is een manier om de finaciering voor een product of project rond te krijgen doormiddel van veel kleine investeringen. De gene die een crowdfunding campagne voert vraagt de "crowd"om een investering of donatie te doen in zijn project zodat hij het kan uitvoeren. In ruil hiervoor krijgt de investeerder een aandeel, een rendement percentage over zijn investering of een andere beloning. Wanneer de projecthouder zijn streefbedrag niet behaald binnen de gestelde termijn krijgen alle investeerders hun geld terug', aldus Emile Timmers van SproutFund.

Crowdfunding is niet nieuw. Het bekendste voorbeeld van een crowdfunding campagne uit het verleden is het vrijheidsbeeld in New York. Er was niet genoeg geld om de sokkel van het beeld te bouwen, doormiddel van een crowdfunding campagne met als beloning voor de donateur een beeldje van het vrijheidsbeeld, is het toch gelukt om de sokkel te financieren. Het opmerkelijke was dat de gemiddelde donatie minder dan 1 dollar bedroeg, en het totale opgehaalde bedrag meer dan 100.000 dollar was. Dit geeft aan wat een grote groep mensen met een gezamenlijk doel kunnen bereiken. Tegenwoordig is het dankzij de moderne techniek en social media nog makkelijker om een groot publiek te breiken en te motiveren.

Timmers: 'In een tijd waarin co-creatie, beleving en een interactieve relatie met klanten steeds belangrijker wordt is het eigenlijk gek dat crowdfunding vooral wordt gebruikt voor opstartende bedrijven en nieuwe producten. Er ligt hier een enorme kans voor de evenementen branche. SproutFund speelt hier op in en wil dat er meer geweldige evenementen mogelijk gemaakt worden.'

Is Crowdfunding niet gewoon geld inzamelen?
'Crowdfunding is veel meer dan alleen geld ophalen. Middels een crowdfunding campagne check je als projecthouder of er animo is voor jouw project, en zo niet, dan is er niks aan de hand want een campagne vergt geen grote investeringen en alle investeerders krijgen hun geld terug. Daarom is crowdfunding vrijwel risico vrij, voor zowel een investeerder als een project houder. Een crowdfunding campagne vergt veel tijd en inzet maar daar tegenover levert het, mits een goed gevoerde campagne, heel veel voordelen op. Doordat de financiering rechtstreeks bij de crowd word gehaald word er een band geschept tussen de investeerders en de projecthouder. Er word in feite een community gecreeerd van mensen die allemaal in het project geloven, de informtie en feedback van deze groep is minstens zo waardevol als het geld dat opgehaald wordt. Via een crowdfunding campagne kom je in contact met je grootste fans. De organisator van het evenement bepaalt zelf wat hij of zij als beloning tegenover de donaties van supporters zet. Zo kan hij het doneren aantrekkelijk maken voor de doelgroep van dit evenement.'

'De website van SproutFund biedt een overzichtelijk, gebruiksvriendelijk en veilig platform voor een crowdfunding campagne. De site is gebouwd op overzichtelijkheid en gebruikersgemak zodat doneren voor de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk is, tevens betaald de supporter geen transactiekosten. Uit onderzoek is gebleken dat dit een drempel was voor mensen om te doneren. SproutFund wil er alles aan doen om er voor te zorgen dat geweldige evenement concepten een kans krijgen om werkelijkheid te worden', besluit Timmers.

Begin Februari zal de website van SproutFund online gaan op www.sproutfund.nl.