Share+your+business+with+the+free+world%3A+Met+Uitjes%2Enl+schudt+Erik+van+Wilsum+de+eventwereld+wakker
Nieuws

Share your business with the free world: Met Uitjes.nl schudt Erik van Wilsum de eventwereld wakker

Volgens ondernemer Erik van Wilsum is kosteloos adverteren de toekomst. Op het nieuwe platform Uitjes.nl zijn al 3000 verschillende activiteiten te vinden. Hoe is dit platform door de jaren heen ontstaan en betekent dit de bom onder alle sites waar uitjes betaald gevonden kunnen worden?

“Het heeft weer even geduurd maar het moest gewoon” begint van Erik van Wilsum ons boeiende gesprek.  “Het is écht nodig en ik ga wederom met alle energie op de barricaden staan en onze oh zo gerespecteerde evenementenwereld keihard wakker schudden. Want wat lopen we toch te wederom te slapen”

 

Maar eerst even Erik: Ik hoor toch heel duidelijk het woordje wederom.... Hoezo wederom?

“Dat wil ik graag uitleggen.

In 2001 lanceerde ik met mijn bedrijf PromoPodium, mijn eerste site inclusief dansende pinguïns. Hierop konden bezoekers geheel transparant alle prijzen in combinatie met het aantal personen de totaalprijs van het bedrijfsuitje berekenen. We wilden af van al die offertes waarop we steeds hoorden dat het te duur was of dat de locatie niet was wat ze zochten. Veel gedoe om niets dus. Vandaar dit “zoek-het-lekker-zelf uit-idee’ wat toen echt baanbrekend was.”

 

Het resultaat was toen de High Profile eerste prijs voor beste evenementensite van Nederland.  Erik: “ja mooie herinnering. We wisten op de avond zelf nog niet of we gewonnen hadden maar we waren wel alvast gestoken in net iets te strakke gouden pakken. Machtig gezicht tussen al die keurige evenementen heren die allen strak in het pak stonden te beven van de zenuwen. En dan win je ook nog eens de hoofdprijs. Ik hoor toenmalig directeur Ronald Dupuits nog steeds onze naam als winnaar noemen. De trofee heeft nog steeds, in het aquarium,  een prominente plaats bij ons op kantoor”. Vele sites volgden dit voorbeeld van transparante duidelijkheid naderhand en heeft geholpen de eventswereld transparanter te maken.

 

In 2005 was het volgende avontuur waarbij de eventswereld weer even met de wenkbrauwen mocht gaan fronzen: “iedereen een gelijke stand op de beurs”

 

Erik:” ja dat was een beurs die ik samen met Willy Mertens van Teamuitstapje organiseerde in het Autotron in Rosmalen. Dat was ontstaan uit de onvrede met de beurs genaamd Events. Wat we daar altijd aantroffen waren megalomane beursstands van de gemeente Den Haag, Rotterdam, Arjan van Dijk, Joop van de Ende en nog meer van die zichzelf overschattende reuzen. En daaromheen mochten wij dan gaan staan met onze bedrijfsuitjes en kasteelfeesten (ja, ook dat was ons idee, alleen is het op een niet zo faire manier ergens anders beland…).

We stonden daar ons te verbazen en ook af te vragen voor wie nu eigenlijk die Events-beurs was bedoeld. We kunnen het gewoon veel beter zeiden we geheel onwetend tegen elkaar.

Zogezegd, zo gedaan. We organiseerden de beurs dus in het Autotron waarbij iedereen een gelijke stand kreeg en vooral de bezoeker centraal stond. Super leuk om te doen maar onze echte liefde lag er niet en het aantal uren om het te organiseren viel ook wel enigszins tegen.. hahaha!. En nu heb je het succesrijke en strak georganiseerde Event Summit al vanaf ik denk 2007 met ditzelfde principe. Altijd fijn om naar toe te gaan en altijd toch met een klein trots gevoel”.

 

In 2006 volgde het volgende orkaantje genaamd ‘Wieboekikwaar.nl’, Vertel eens wat was dat voor een opwarming van de evenementen aarde?

Erik van Wilsum: “ja, ja, je had in die tijd veel van die artiesten-sites waarop handige mannetjes de bezoekers op een slinkse manier duizenden eurootjes probeerden afhandig te maken. Want oh,oh, wat waren er toen nog veel artiestenburo’s die als een stel boefjes  de bezoekers probeerden wijs maakten dat zij als site de exclusieve vertegenwoordiger waren van bekende zangers en entertainers…En dat natuurlijk met de foto’s van de artiesten prominent op de homepage. En dan dus stiekempjes er een paar duizend eurootjes op de normale prijs gooien.

We lanceerden toen, gewoon om dit soort personen een beetje lekker te plagen, een site waarop je direct kon zien wie je moest hebben om de artiest direct te boeken en dus geen extra geld kwijt te hoeven zijn aan frauduleuze tussenpersoontjes. Ik denk dat Bis Majeur nu nog steeds heel boos op me is… haha”. Het tekende het einde van meerdere zichzelf respecterende buro’s.

 

Van Wilsum: “In 2009 hebben we deze wieboekikwaar- site offline gezet. De boodschap was binnengekomen en had het kaft van het koren gescheiden”

 

In 2010 was daar orkaantje “theater kan ook zonder subsidie’

Dat was het jaar waarin Erik het failliete Cosmic Theater gebouw in Amsterdam, gelegen in de gesubsidieerde cultuurstraat De Nes, kocht en ging renoveren tot een industrieel commercieel en cultureel pareltje genaamd TOBACCO Theater.

 

Erik: “Ik kon het gewoon niet geloven dat die theaters zo een ongelofelijke zak met geld kregen om voorstellingen te organiseren waar drie wulpse kippen en een geile haan naar toe kwamen.

Dat was nog in de tijd dat er nog met subsidies werd gesmeten. Cosmic Theater kreeg bijvoorbeeld 7 ton aan overheidsgeld. Niet te geloven toch? Ik heb toen de ‘always make big bets’ van Richard Brandson in praktijk gebracht en ben op eigen kosten gaan programmeren”. TOBACCO Theater programmeert nu gemiddeld 80 voorstellingen per jaar met zero subsidie en een gemiddelde van 85% tickets verkoop. Alles wordt dus bekostigd uit de eigen opbrengsten van commerciële verhuur. En kijk je nu in de Nes dan zijn er helaas theaters verdwenen die na het stopzetten van de subsidie niet de omslag hebben kunnen maken na commercie. Ze werden domweg overvallen door de plotselinge, gedwongen manier van commercieel denken. Andere theaters is het gelukkig wel gelukt en wordt van Wilsum vaak gevraagd om mee te denken met een collega theater. Een mooier compliment is er eigenlijk niet.

 

En dan nu dus de 2019 tornado ‘gratis adverteren op internet’.

Sinds 1 januari is Erik aan de slag gegaan met Uitjes.nl. Een domeinnaam die al vanaf 2000 in zijn bezit is maar eigenlijk in al die jaren een ondergeschoven kindje is geweest. 

Tot dit jaar, want Erik gaat van Uitjes.nl de grootste Leisure platform van Nederland maken.

Hoe? Dat vertelt hij vol passie en overtuiging. En we hebben de overtuiging dat het ook nu wederom gaat lukken om met dit stevige briesje de wereld van platforms nieuw inzicht te geven hoe het toch eigenlijk zou moeten in deze tijd van sharing knowledge. Maar hoe wil hij dat gaan bereiken?

 

Erik” volgens mij is het niet zo moeilijk hoor. We hoeven namelijk niets te verkopen want alles is grátis op deze site en het enige dat moet gebeuren is dat mensen het moeten weten dat we bestaan. Ik sta jullie daarom ook niet zomaar te woord…”. Erik lacht voluit met de handen op de knieën slaand in de prachtige theaterzaal van zijn TOBACCO Theater. “Kijk als wij met TOBACCO Theater of Uitjesbureau reclame willen maken voor onze voorstellingen of bedrijfsuitjes zoals ‘Wie is de Mol’ hebben we onze Social Media-kanalen tot ons beschikking en onze eigen nieuwsbrief met 17.000 abonnees. Maar dat is het dan ook. Wil je als aanbieder van (bedrijfs – familie) uitjes, activiteiten, workshops of locaties je produkten kenbaar maken aan de wereldwijde wereld dan beland je snel bij Dagjeweg, Google adwords, Bedrijfsuitje.nl, Wegmetdebaas.nl, OneMotion, Locaties.nl of Teamuitstapje. Ik noem er maar een paar hoor. Zo zijn er nog honderden tortelduifjes die allemaal wat uit die uitjes-ruif proberen te pikken. Je betaald een enorme bak met geld aan zo een advertentiesite en dan blijkt dat de aanbieder stiekeme afspraakjes heeft met bepaalde organisatoren en dat ze daardoor op de homepage bovenaan staan en naast de plaatsingskosten ook een extra deel van de verkoop-opbrengst afstaan aan de site waarop ze adverteren. Niet allemaal hoor maar ze zitten er echt tussen. Geloof mij. Wie daar het meest biedt, die komt bovenaan. Klein googeltje spelen hè! Het spel van de grootste gemene deler. Het woord gemeen staat mij hierin het meest aan…hahaha! Die gaan we eens goed aanpakken dachten we bij ons op kantoor.

 

Zogezegd, zo gedaan. Uitjes.nl werd uit de mottenballen gehaald en we zijn nu met Uitjes.nl een site aan het optuigen waarbij iedere aanbieder zijn produkten gratis mag plaatsen. Ja lees het maar gewoon nog een keertje hoor: gratis, voor niks, kosteloos, zero pesetas, niente lires. Kosteloos dus. Dat klinkt misschien gezelliger dan gratis.

Dus heb jij bijvoorbeeld een workshop punniken in Kutjekrabbedam, dan kan je nu ook gewoon vindbaar worden voor de liefhebbers. En heb je een sauna of een escaperoom dan kan je dus gratis, eehh sorry, kosteloos, je product op Uitjes.nl plaatsen. Er werd zelfs een Darkroom Escape aangeboden op de site. Geweldig he!

Maar ook de grote bekende festivals en theaters bieden nu ook al hun produkten aan op www.Uitjes.nl.
Binnen hele korte tijd staan er nu al ruim 3000 verschillende activiteiten op onze site.

Vele bedrijven die ook bij de betaalde platforms met tien-duizenden euros adverteren hebben ons al benaderd of ze niet tegen extra betaling op de homepage mogen staan. Wat denk je dat we hebben gezegd? Gewoon aanmelden en dan word je net zoals Theetuin Juffrouw Nooitgedacht gevonden binnen de bestaande filters op Uitjes.nl


We hebben het nu net ook voor elkaar dat je via Uitjes.nl je eigen ticketing kan regelen. Dat scheelt natuurlijk heel veel administratieve rompslomp voor de aanbieders en kan zelfs je voorraad (stel je hebt een fietsenverhuur en een aanvraag komt voor een te groot aantal fietsen) in de gaten houden. We kunnen daardoor ook veel voordeeluitjes gaan aanbieden. Hoe leuk is dat voor de ca. 37.000 unieke bezoekers per maand”.


De grote vraag die natuurlijk als eerste opkomt is: maar wat is jullie verdienmodel dan?
Erik: “goh je bent de eerste die dit vraagt… nee zonder gekheid, die vraag krijg ik natuurlijk dagelijks en mijn antwoord is steevast: we hebben geen verdienmodel. We doen dit om de grote jongens te leren hoe het moet en hoe internet eruit behoort te zien.

Volgens de vader van het internet Tim Berners-Lee was dat ook de opzet van het web: sharing knowledge.
Erik vervolgt: “Er staan nu al ruim 3000 verschillende uitjes op Uitjes.nl. Het doel van 2019 is 5500 activiteiten voor gezinnen, singles, bedrijven, clubs, mannen, vrouwen, kinderen en alles wat daar tussenin zit.

Wat is je droom Erik met Uitjes.nl
“Hoe mooi zou het zijn als je op zondagochtend wakker wordt, de kinderen springen op je bed en vragen “wat gaan we vandaag doen? En dat jij dan geïrriteerd zegt. Hée zoek het even lekker zelf uit op Uitjes.nl  en ja ik wil graag ontbijt op bed!

Dat zou toch wel de bom onder alle betaalde sites zijn toch…hahaha!
Laten we eerst maar eens beginnen met Uitjes.nl gewoon altijd op nummertje 1 te staan in alle SEO zoekopdrachten op Google. En dat de eigenaren van de betaalde platforms, hun nagels eens goed laten groeien, om daarmee eens flink achter de oortjes te kunnen krabben en gaan denken…..misschien moeten wij dat ook gaan doen en kijken of we ook niet zo een gratis(!) commercieel platform kunnen gaan opzetten”.  
 

Als het zover is dan denk ik wel dat Erik waarschijnlijk al weer bezig is met zijn volgende briesje…

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.