Ron+van+Steenis+%28UWV%29%3A+%27Pandemie+heeft+belang+van+events+onderstreept%27
Nieuws

Ron van Steenis (UWV): 'Pandemie heeft belang van events onderstreept'

Het jaar 2030 is zo’n tien jaar naar voren gehaald. Dat is het gevoel dat Ron van Steenis heeft als hij zijn vakgebied van een afstandje bekijkt. “Er is in twee jaar zoveel gebeurd, er zijn zoveel ontwikkelingen geweest, zeker op het gebied van online. Daar kunnen we de toekomst mee in”, aldus de evenementencoördinator bij UWV en kersvers jury-lid van de Gouden Giraffe-verkiezing.

Uit de stofwolken van corona wordt langzaam een nieuwe werkelijkheid zichtbaar. Nog lang niet al het stof is neergedaald. Deze overgangsfase brengt z’n eigen dynamiek met zich mee. “Een van de uitdagingen gaat zijn om de twijfelaars – de mensen die nog niet met een gerust hart een event durven te bezoeken – te overtuigen dat het weer veilig kan. Hoe ga je de komende tijd een goede inschatting maken van mensen die naar je evenement komen? Dat is voor betaalde events al lastig, laat staan voor events die gratis toegankelijk zijn.”

Meerwaarde van live

De vraag stellen is één ding. Wat is het antwoord volgens Van Steenis? “Dat zijn voor mij twee dingen. Allereerst is het belangrijk om te overtuigen dat het veilig is. Geef duidelijk aan welke maatregelen er gelden voor het afstand houden, welke hygiënemaatregelen zijn er en hoe zit het bijvoorbeeld met de luchtverversing. Anderzijds is het belangrijk de meerwaarde van het live bij elkaar zijn aan te tonen. Deze aanpak vergt dus duidelijke communicatie in het voortraject.”

'Meer een partner geworden voor opdrachtgevers'

 

Tijdens de roerige periode heeft het nu de toekomst ingehaald. Dat heeft er mede voor gezorgd dat de evenementenafdeling van Ron van Steenis zich een stevigere positie in de organisatie heeft verworven. “We zijn veel meer een partner geworden van onze opdrachtgevers. Als zij ons willen inschakelen, vragen we om eerst een formulier in te vullen. Hier vragen we bijvoorbeeld het doel aan te geven. Het maakt dat de opdrachtgevers gedwongen worden om eerst goed na te denken alvorens een kostbaar middel als een event in te zetten. Als de doelen en de doelgroepen helder zijn, komen wij in beeld en gaan we samen het traject aan. Zo wordt onze kennis en expertise optimaal benut.”, aldus Van Steenis, die uiteraard blij is met dat stuk erkenning van zijn vakmanschap en dat van zijn collega’s.

 

Leerzame momenten


Net als vrijwel iedereen was het voor Van Steenis en zijn team snel schakelen. “Nadat de impact  van corona goed duidelijk werd, zijn we snel gaan schakelen naar online. In die beginperiode moesten we van alles ontdekken en ging er ook wel eens wat mis. Dat leverde pijnlijke, maar wel leerzame momenten op. Na die eerste ervaringen zijn we intensief gaan samenwerkingen met een specialistische partner, waarmee we prima resultaten hebben geboekt.”

'Eigen studio gebouwd in het hoofdkantoor'


Al vrij snel vroeg Van Steenis zich af of een eigen studio geen goede investering zou zijn. “Online en hybride zijn niet meer weg te denken. Toen ze we eens gaan rekenen. Slotsom was dat het een goede zet zou zijn een eigen studio in te richten. Dat was een lang traject. Nu hebben we onze eigen studio in het UWV-hoofdkantoor op Sloterdijk. Daar gaan we veel plezier van hebben. En niet alleen wij. Het team binnen UWV dat webinars organiseert, is ook erg blij met deze faciliteit.”

In het Halfjaarboek van EventBranche zette Van Steenis zijn visie op de toekomst al helder weer. “Online en hybride gaan niet verdwijnen. Events blijven voor ons de meest persoonlijke manier van dienstverlening.” Die visie staat nog kaarsrecht overeind. “Heel kort door de bocht kun je zeggen dat kennis delen prima online kan. Creatieve processen en inspiraties vragen om live communicatie. En dat geldt zeker ook voor het matchen van werkgevers en werkzoekenden. Online is er veel mogelijk, maar de echte kracht zit hier zonder twijfel in de live communicatie.”

Hybride trajecten

Voorbeeld uit de praktijk is het congres dat UWV organiseerde in het midden van het land. “Daar brachten we jaarlijks 800 tot 1000 mensen fysiek bij elkaar om de nieuwe regelgeving toe te lichten. Het afgelopen jaar hebben we dat noodgedwongen online moeten doen. We bereikten meer dan 2300 mensen. Dat is significant meer dan tijdens het live congres. Daar komt bij dat we sessies hebben opgenomen, die de deelnemers later terug kunnen kijken. Dan is het duidelijk dat een dergelijk congres niet meer in de oude vorm terugkomt.”

Zeker in het bij elkaar brengen van vraag en aanbod blijft live communicatie ‘key’. Ook hier heeft UWV met wisselend succes geëxperimenteerd met online en hybride trajecten. De fysieke gesprekken hebben hier hun meerwaarde wel bewezen. De resultaten van de trajecten worden steeds gemonitord. Dat zorgt ervoor dat, ondanks de positieve resultaten, dat getracht gaat worden het live traject verder te verbeteren. Met ruim 41 jaar UWV-ervaring en zijn actieve rol binnen de eventbranche blijft de evenementencoördinator constant kijken naar nieuwe mogelijkheden en potentiële verbeteringen. “Het zijn interessante tijden. Tijdens de pandemie hebben we grote sprongen voorwaarts gemaakt. Dat vers ontgonnen terrein biedt heel veel potentie.”


 

Gouden Giraffe Event Awards 2022

 

Ron van Steenis is als evenementencoördinator bij UWV toegetreden tot de Gouden Giraffe Event Awards jury. De awards voor de allerbeste en meest impactvolle live communicatie en experience marketing van Nederland. Doe jij ook een gooi naar deze awards? Schrijf je nu in!


 

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.