Rob Captijn (60): een grondlegger en brancheverbeteraar, op zijn manier...

13-09-2020 - EVENTBRANCHE REDACTIE - Vandaag wordt Rob Captijn 60 jaar. Hij viert dat in Spanje waar hij regelmatig tijd doorbrengt. Ver van zijn eventbranche, maar met een grote staat van dienst die eigenlijk nooit goed is belicht. Vaak de tijd vooruit. Vaak (te) direct in commentaren. Vaak wat onbegrepen, of nee ongehoord, maar het moet maar eens gezegd worden: een grondlegger en brancheverbeteraar van ons vak op zijn manier.

Jarenlang schreef Rob columns voor Feestelijk Zakendoen en FZ.nl. Scherp in de mening en in de pen. Waar sommige mensen in een modus kwamen 'daar heb je Captijn weer', werd ik stap voor stap gegrepen door zijn (event)wijsheid. Als beginnend redacteur is het natuurlijk best lastig, nat achter de oren, om na het schrijven van een artikel over hybride events (ergens 2008) meteen een reactie te krijgen: 'Ja maar jongens, wij deden hybride events al 15 jaar geleden...'

Foto: Punkmedia

Zo hield Rob mij eigenlijk vanaf moment 1 scherp en kwam ik er al snel achter dat de mensen in de eerder genoemde 'daar heb je Captijn weer-modus' zaten, dat die echt zelf een probleem hadden. Want Rob bleef meerdere keren per jaar er op hameren: 'We verliezen de budgetslag als we ons effect niet aan kunnen tonen!!!' Hij bleef het zeggen, hij riep het letterlijk. Altijd met humor, een sigaretje en de volle eventbevlogenheid. De strijd om de ROI van evenementen werd in sommige fasen in Nederland alleen door Rob gevoerd...wat had hij destijds gelijk.

'De waarde van events blootleggen en de techniek beheersen om dat effect maximaal te krijgen, dat is de uitdaging voor onze branche. Als we dat kunnen en we claimen de juiste meerwaarde, dan is dat voor iedere verantwoordelijke voor marketing- en communicatiebudgetten begrijpelijk en dus waardevol. Maar de feiten zijn nog altijd dat 99 van de 100 evenementen volstrekt inwisselbaar zijn. Vraag je maar eens af op een evenement: als op ditzelfde evenement er andere logo’s hadden gestaan…Volledig inwisselbaar. Wil je ouderwets events blijven knallen? Doe dat, er is vast nog markt voor. Maar ga je voor effectiviteit, predik je meerwaarde, maak het dan ook waar.'

Lege jurystoel
Ik was getuige van Captijns meest bijzondere optreden. Als jurylid bij de Gouden Giraffe, toen deze nog in handen was van onze conculega's, gingen de spotlights ooit aan en was het woord aan jurylid-Captijn...maar ja, die vond het allemaal niet zo goed dat jaar en was even een sigaretje roken. Toen wij de Gouden Giraffe Event Awards overnamen belde ik hem. 'Rob, we gaan alle bureaus en locaties uit de jury gooien en gaan vol voor corporates in de jury...' Eerlijk is eerlijk, ik wist niet goed wat ik moest verwachten van zijn reactie. 'Goed man! Heel goed!' Toen ik hem daarna vroeg om bij onze eerste editie in de Fokker Terminal de live voice over te doen...toen was hij er gewoon die avond. De voormalige stem van Prijzenslag (Kom maar naar beneden...echt het was Rob...) paste perfect bij de event awards. Na afloop was hij zichtbaar enthousiast: 'Sjoerd het is je gelukt: er zijn hier net zo veel opdrachtgevers als branchegenoten!!! Het is niet langer zelfbevlekking. Man ik ben zo trots.'

Aerosolen
Net als zijn kritiek, of scherpe opmerkingen zijn zijn complimenten ook niet op de persoon of de organisatie. Nee, hij denkt en leeft om de branche te verbeteren. Ook nu weer in deze rare tijd is hij vol in alle wetenschappelijke artikelen rondom aerosolen en COVID-19 gedoken. Hij waarschuwt de redactie, deelt tips en bronnen. Allemaal puur vanuit zijn binding met onze branche. 

Dus zie ik hem als een grondlegger van onze branche, op zijn manier. Of eigenlijk is hij een eventprof die altijd bezig is het vak te verbeteren en dat is heel veel waard! En nu heeft hij medisch nog al wat voor de kiezen gehad, maar is vandaag wel mooi 60 geworden. Mocht je wat tijd over hebben, ik weet 100 procent zeker dat hij een felicitatie van mensen uit de branche zeer op prijs stelt: www.facebook.com/rcaptijn

2 Reacties

Zo mee eens! Inspirator, tegendraads, maar zo goed!
Peter de Kok @ 14-09-2020 19:59 uur
zie dit bericht nu pas, maar was uiteraard wel op tijd om Rob te feliciteren!
Monique @ 16-09-2020 19:10 uur
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners