27 november 2006

Reserveren?

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

Zekerheidjes en houvast, daar zijn we toch eigenlijk allemaal stiekem wel een beetje naar op zoek. De één wat meer dan de ander, maar een zekerheidje op z’n tijd is nooit verkeerd. Het wordt pas gevaarlijk als de zoektocht naar zekerheid doorslaat in gereserveerd zijn.

Zekerheidjes en houvast, daar zijn we toch eigenlijk allemaal stiekem wel een beetje naar op zoek. De één wat meer dan de ander, maar een zekerheidje op z’n tijd is nooit verkeerd. Het wordt pas gevaarlijk als de zoektocht naar zekerheid doorslaat in gereserveerd zijn.

Reserveren, soms kan het niet anders. Als je echt zeker wilt zijn van dat ene tafeltje aan het raam in dat toprestaurant…tja, dan zul je toch echt moeten reserveren. En dat is ook geen schande. Je weet precies waar je komt te zitten die avond, dat je plekje ook daadwerkelijk nog vrij is en dat je uit het raam kunt kijken naar het van te voren bepaalde uitzicht. De kans op een geslaagde avond is hoog. Net als de voorspelbaarheid.

Maar betekent het gaan voor een zekerheid, of reserveren, dan ook dat je zelf meteen gereserveerd bent? Ik vind van niet, maar in onze branche leidt de zoektocht naar zekerheidjes meer dan eens naar te gereserveerd zijn. Te snel wordt gekozen voor de geijkte paden, met een vorm van ondefinieerbare angst om daar van af te stappen. Of het nou gaat om vernieuwende technieken, opvattingen of creatieve ideeën, een groot deel van de branche lijkt pas te durven als het schaap al ruimschoots over de dam is.

Als er in evenementenland al zoiets bestaat als het gereserveerde tafeltje aan het raam, dan biedt dat tafeltje in ieder geval maar weinig ruimte voor beleving en emotie. En om nog maar even in het restaurant te blijven: als je dan al voor een zekerheidje gaat, kies dan iets bijzonders van de menukaart. Verras gasten op het evenement met het onverwachte of het bijzondere.

Iets concreter dan het tafeltje aan het raam? DeFabrique in Utrecht, zoals zo veel locaties, toeleveranciers en bureaus niet bang om iets nieuws te proberen en in te zetten op een evenement. Maar ja, klant De Opdrachtgever wil graag die zekerheid. Met de juiste overredingskracht lukt het tussen de speeches door om toch nog een onderdeel eruit te laten springen met een niet alledaagse 3d-show (zie pagina 16 en 17). Drie keer raden waar de gesprekken op de terugweg van het evenement over gingen…

In mijn ogen zijn er in deze branche inmiddels zo veel goede en meedenkende bureaus, toeleveranciers en locaties dat de basis al een zekerheidje is. Bij de keuze van het juiste bureau of locatie is een opdrachtgever al verzekerd van dat tafeltje aan het raam. Met die zekerheid in de broekzak en in de zoektocht naar dat ene evenement waar een jaar lang over gesproken wordt, zou ik zeggen: uw tafel is al voor u gereserveerd, neem dan niet weer dat biefstukje, maar kies iets bijzonders van de kaart. Bij de keuze van een goed bureau, of die meedenkende locatie hoeft u niet te reserveren.

(bovenstaande log is het Commentaar in FZ Magazine nummer 4)