Rectificatie: 'De eventbranche moet een nieuwe weg inslaan!'

10-06-2012 - RECTIFICATIE - In het EventBranche Magazine nummer 2 van 2012, dat binnenkort weer op uw deurmat ligt, is een fout geslopen. In een reactie van trendwatcher Dina-Perla Portnaar op pagina 19 wordt onder meer door de redactie gesuggereerd dat zij heeft meegeschreven aan de 'Social Media voor Dummies'-boeken van Raymond Janssen. Echter de Winter schreef niet daadwerkelijk mee, maar leverde slechts input. Voor het foutief geplaatste stuk tekst biedt EventBranche haar excuses aan. De volledig correcte tekst, als reactie op het CLC-VECTA-onderzoek vindt u hier onder.

Trendwatcher Dina-Perla Portnaar
‘De eventbranche moet een nieuwe weg inslaan!’


Dina-Perla Portnaar werkt fulltime in de PR. Daarnaast runt zij haar eigen bedrijf genaamd DP Media. Zij schrijft onder andere voor Frankwatching en is veel bezig met social media, tekst en vertaling, debatten en trainingen. Af en toe helpt zij Raymond Janssen aan input voor zijn ‘Social Media voor Dummies’ serie. Dina-Perla reageert zeker niet verbaasd, maar kan zich niet vinden in social media als bedreiging:

‘Ik denk dat de uitkomsten van het onderzoek deels uit gaan komen, maar ik ben veel positiever ingesteld. In 2012 zullen we lichtelijk herstellen van de economische crisis. Veel bedrijven lopen vast en zullen zich moeten vernieuwen. Dat roepen wij al langer dan vandaag, maar nu kan het dan ook door de inzet van social media. Bedrijven zullen evenementen altijd nodig hebben, maar daarbij moeten ze wel een nieuwe weg inslaan. Een concreet voorbeeld is live tijdens een evenement tweeten met een relevante hashtag. In het Nederlandse PR-wereldje was ik (één van) de eerste die dit deed. Die tweets kunnen enigszins gereguleerd worden en vervolgens tijdens een evenement gebroadcast worden.’

Anders kijken
‘Sommige bedrijven zien social media nog steeds niet als belangrijke communicatiemiddelen om hun umfelt aan zich te binden. Ik denk dat ze hier wat moeite mee hebben, omdat de gedeeltelijke verschuiving van traditionele naar nieuwe media tijd en aandacht vergt. Bedrijven moeten anders naar evenementen gaan kijken. Het moet sneller, interactiever en doelgerichter. Hierbij is de beleving en het persoonlijke contact belangrijk. Tegenwoordig zijn we steeds individualistischer en bij evenementen gaat het nog steeds om de individuele beleving.’

‘Ook samenwerken is tegenwoordig belangrijker dan tientallen jaren terug. Er is een andere mind-set nodig; je moet de samenwerking opzoeken voor de meerwaarde en inhoud, niet omdat je er kosten mee kunt besparen. Het gaat in de eventbranche niet meer om grootschalige evenementen maar om relevante en specialistische bijeenkomsten. De kwaliteit van het evenement is belangrijker dan de kwantiteit.‘

Bedreiging? Kans!
‘Social media moet zeker niet als een bedreiging worden gezien. Er zijn volop kansen, dus het gaat niet meer om de vraag of social media een optie is maar om de wijze waarop het doordacht wordt ingezet. Via social media kan veel informatie snel worden verspreid. Hiermee wordt de eventbranche niet alleen eerlijker en transparanter, maar ook leuker en heel misschien zelfs innovatiever. We moeten gebruik maken van wat we allemaal met social media kunnen doen en er niet voor wegduiken. Daarmee binden wij partijen aan ons’, aldus Portnaar.

4 Reacties

Jammer dat er zelfs in de rectificatie nog fouten staan. Ik ben niet de auteur van 'social media voor Dummies', maar van onder meer 'De Kleine Twitter voor Dummies'.
Raymond Janssen @ 12-06-2012 09:01 uur
Raymond, Sjoerd, als fan van jullie beiden, moet ik het toch even voor sjoerd opnemen: ik heb zowel de facebook, LinkedIn als Twitter boekjes van Raymond thuis, dus als jij zegt 'Social Media voor Dummies'-boeken dan vind ik dat Raymond het ook kan overdrijven #hahaha
Ruud Jansen @ 13-06-2012 09:28 uur
F @ 16-06-2012 11:49 uur
Dusssssss: facebook.com/socialmediadummies :)
Dina-Perla @ 16-06-2012 12:43 uur
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners