
Noviteit in 2015 was het InnovationLAB. 'In samenwerking met TNO, 3TU Federatie en Accenture Innovation Awards heeft RAI Amsterdam in 2015 een concept ontwikkeld waarmee ideeën, innovaties en nieuws tastbaar worden op de beursvloer en online. Het InnovationLAB is een vast element op alle eigen beurzen van RAI Amsterdam. Het InnovationLAB stimuleert exposanten om hun innovaties zichtbaarder te maken en biedt kenniscentra, onderzoeksinstituten, innovatiepartijen een multimediaal platform. De opzet van dit lab zorgt er bovendien voor dat er waardevolle content wordt gegenereerd om het gehele jaar in contact te blijven met de doelgroep', opent RAI Amsterdam haar onderbouwing van de positieve cijfers.
Internationaal succes
Algemeen directeur Hans Bakker, die per 1 mei 2016 afscheid neemt van RAI Amsterdam, wijst vooral op de internationale koers: 'Twaalf jaar geleden heeft de RAI haar focus verlegd naar grote, internationale meerdaagse evenementen. Anno 2016 kent 70% van evenementen die in de RAI plaatsvinden een internationaal karakter. Naast de eigen internationale b-to-b evenementen, is dit ook de verhuur aan externe congres- en beursorganisatoren als IBC, ISE en PLMA. Voor het acquireren van deze belangrijke evenementen wordt intensief samen gewerkt met Amsterdam Marketing en NBTC'.
Klaar voor de toekomst
'In 2015 is het meerjarig investeringsprogramma van RAI Amsterdam nagenoeg afgerond. In ruim een decennium is € 200 miljoen geïnvesteerd waardoor het gehele Convention Centre technisch en kwalitatief geheel state-of-the-art is. De investeringen hebben, naast een kwalitatieve verrijking, geleid tot structureel lagere onderhoudskosten.' Eén van de investering in het complex zelf is expositie- en congresgebouw Amtrium en gepland om deze zomer te openen: het multifunctiole parkeergebouw, waarbij de eerste verdieping gebruikt kan worden als extra expositieruimte. Tot slot werden in 2015 ook de plannen voor het nhow Amsterdam RAI hotel ontwikkeld.