PurPur%3A+Overzicht+van+soorten+online+events+en+9+tips+voor+impact+met+een+online+evenement
Nieuws

PurPur: Overzicht van soorten online events en 9 tips voor impact met een online evenement

Ook PurPur deelt haar kennis en inzichten in het online magazine over Online Events: '‘Omdat we ons kunnen voorstellen dat klanten in het huidige digitale landschap, waarin zoveel te kiezen is, door de bomen het bos niet meer zien. Welke tool werkt het beste? Krijg je wel de kwaliteit en impact die je zoekt? En hoe bereik je je doelgroep en welke middelen zet je daarvoor in?'

'Legitieme vragen waar wij antwoord op kunnen geven. Wij willen de beste adviseurs zijn voor opdrachtgevers. Want ook de wereld van de klant verandert. Verbind je met hen en ontdek waar ze behoefte aan hebben. Niet alleen op korte termijn. Uiteindelijk wil je ook waardevol blijven op lange termijn’, dat stellen Debby Blewanus en Annemieke Hogenelst van PurPur in het artikel  'Wees de beste adviseur voor je klant en zorg voor verbinding'. Ze maakten voor het magazine een overzicht van online events en een aantal tips om tot impact te komen:

Een greep uit de digitale mogelijkheden:

 

Virtual 3D Events

Plenaire sessies, breakout sessies, 1-op-1 met een expert: het is allemaal mogelijk binnen een virtuele conferentie, al dan niet meerdaags en volledig interactief. Zelfs met een 3D virtuele plenaire zaal of studio vol avatars, volledig digitaal en interactief.

Digital Roundtable

Daar waar het moeilijk is een klein publiek van het juiste niveau live bijeen te krijgen, wordt dit online een stuk eenvoudiger. Voeg er een spreker of trendwatcher aan toe en je verhoogt de waarde van de roundtable. En een ontbijt, lunch of diner kan gewoon thuis worden bezorgd.

 

Web Meeting

Er zijn uiteenlopende redenen om een web meeting te beleggen, zoals een ontmoeting creëren tussen specialisten en klanten, met partners, om ervaringen uit te wisselen, een gebruikersgroep van een product samen te brengen etc.

 

Web Announcement

Heeft u iets nieuws of interessants te melden aan uw klanten, partners of aan de pers? Maak er dan een web announcement van in een persconferentie-setting met een interactieve livestream. Met een feestelijk element als toevoeging creëer je impact.

 

Online Show

Soms heb je zakelijk ook iets te vieren en wil je dat online laten zien. Of je wilt een award uitreiken aan partners of klanten waarbij het publiek live kan stemmen op de genomineerden. Of wil je datgene laten zien wat je normaal op een beurs zou doen. Wij hebben de tools om er een online show van te maken.

Webinar

Een webinar is een beproefd concept om dieper in te gaan op een onderwerp of om een demo te geven. Via chats en polls kun je interactie toevoegen en direct inspelen op de feedback. Dynamiek krijg je door af te wisselen in beeld, filmpjes, inbellers. Of maak er een Expert Session van door meerdere sprekers binnen 1 webinar te combineren. Het webinar kun je achteraf on-demand beschikbaar stellen.

 

Hybride Events

Met hybride events vergroot je het bereik van je event door het zowel live als via livestreams aan te bieden. De livestreams worden ondersteund door interactieve online tools. Live en online deelnemers worden met elkaar verbonden. Of verbindt verschillende locaties live tot één event.

 

Live Events

Mensen blijven sociale wezens en komen graag bij elkaar. Als het binnenkort weer toegestaan is om bezoekers toe te laten zullen kleinschalige live events weer mogelijk zijn, al dan niet met digitale elementen. Ook in succesvolle, kleinere events heeft PurPur haar kracht bewezen.



 

Alle mogelijkheden ten spijt blijft een digitaal event voor de deelnemer toch vaak een kwestie van kijken naar zijn  of haar laptop. Hoe kun je zorgen dat jouw digitale of hybride event impact heeft, dat je bedrijf of merk goed uit de verf komt en dat je een digitaal event zo inricht dat de aandacht niet verslapt?

  • Interactie: denk aan interactieve tools als chats of polls en houdt je publiek langer betrokken. Maak je publiek visueel in een online studio en laat ze emoties delen d.m.v. emoticons. Of haal een deelnemer ‘live’ in de uitzending als iemand een virtuele hand opsteekt voor een vraag of opmerking.
     
  • Food & Drinks: laat bij de deelnemers thuis een ontbijt, lunch, borrel of diner bezorgen en maak van een gezamenlijke meeting ook een smakelijke meeting.
     
  • Give-away: stuur een aardigheidje op of een mysterieuze ‘brainbox’ die pas tijdens het event wordt geopend. Of overhandig live de award aan de winnaar(s) na een award show voor extra attentie.
     
  • Communicatie: creëer de nodige ‘buzz’ rond het event via social media, persoonlijke invites of teasende videoportretten van sprekers.
     
  • Video/Animatie: maak een video van het event, een animatie of een cartoon met de belangrijkste take-aways en zorg dat je ook achteraf in contact blijft met de deelnemers.
     
  • Praatplaat: beeld blijft langer hangen dan woorden alleen. Een praatplaat kan vooraf dienen als starter en achteraf als samenvatting van het digitale event.
     
  • Entertainment: voeg een live optreden toe en laat de deelnemers genieten of lachen.
     
  • Quiz/Bingo: ook een wedstrijdelement verhoogt de attentiewaarde, juist online. De populariteit van een online pub-, kennisquiz of bingo is niet voor niets groot.
     
  • Kwaliteit: de impact van je digitale event valt of staat met de kwaliteit van beelden, de verbinding, sprekers en de gebruikte presentaties. Nog meer dan een live event moet je de aandacht vasthouden.

 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.