Speciaal voor Nederlandse musea die hun locatie
beschikbaar stellen voor ontvangsten en evenementen is donderdag 30 november het
Platform Museale Ontvangsten en Evenementen opgericht.
Het Platform is een initiatief van Leon Kruitwagen van secretariaatsbureau Taller Events en heeft als doel: het creëren van een ontmoetingsplaats, fysiek en virtueel, voor in Nederland gevestigde musea, die hun locatie beschikbaar stellen voor ontvangsten en evenementen.
Binnen het platform wordt informatie overgedragen over het vak,
kennis uitgewisseld, ervaringen gedeeld en de belangen van de individuele leden
behartigd.
Redenen voor platform
Tijdens een oriënterende bijeenkomst in juli- waaraan vertegenwoordigers
van vijftien Nederlandse musea deelnamen - bleek dat er behoefte was
aan een platform voor medewerkers van museale instellingen, die belast zijn met
de verhuur van hun locatie en/of organisatie van evenementen. Als belangrijkste
redenen werden destijds genoemd:
• De financieringsbehoefte van musea en culturele instellingen wordt in toenemende mate gedekt door de verhuur van de locatie voor (bedrijfs)evenementen;
• Evenementen maken een steeds serieuzer onderdeel uit van de marketingcommunicatie van ondernemingen en organisaties en musea en culturele instellingen kunnen hiervan profiteren;
• Verantwoordelijken voor ontvangsten en evenementen krijgen nog niet altijd de plaats in de culturele organisaties die noodzakelijk is;
• Er is een grote behoefte aan kennis- en informatie-uitwisseling over toeleveranciers;
• Als collectief kan men beter de belangen naar buiten behartigen en zichzelf professioneel naar de markt profileren;
• Het signaleren van trends, volgen van (technische) ontwikkelingen, wetgeving, overheidsmaatregelen etc. kan binnen een collectief op efficiënte wijze geschieden;
• Vakgenoten kunnen elkaar inspireren.
Interesse
Musea die interesse hebben in
het Platform kunnen contact opnemen via info@tallerevents.nl of even bellen met
mevrouw Joske Geselschap-Sandberg 070 3626259.