Platform Innovatie in Marketing benoemt merkactivisme als de ontwikkeling voor 2019

14-02-2019 - #EVENTTRENDS2019 - Het jaarlijkse trendoverzicht van EventBranche.nl #EventTrends2019, met daarin ontwikkelingen en kansen voor de markt van eventmarketing en live communicatie, krijgt steeds meer nationale en internationale volgers. In de trends voor 2019 werd social eventmarketing en live brand politics genoemd. Die ontwikkeling wordt volledig bevestigd door het Platform Innovatie in Marketing.

De evolutie van betekenisvolle marketing is dan ook het centrale thema van het ‘PIM Trendrapport 2019’. In toenemende mate verwachten consumenten dat merken een actieve rol spelen in het oplossen van sociaalmaatschappelijke kwesties. En dat gaat verder dan maatschappelijk verantwoord ondernemen of een inspirerende purpose definiëren. Dat is de opvallende boodschap van het trendrapport ‘Merkactivisme’ dat vandaag verschijnt. Het rapport is opgesteld door Platform Innovatie in Marketing (PIM) in samenwerking met innovatiebureau Valtech.

'Goed om te zien dat de ontwikkelingen in eventmarketing en live communicatie één op één blootgelegd worden door een platform als PIM. Daarbij dragen wij in trendtalks altijd uit dat als bedrijven of merken stellingnemen, zich mengen in maatschappelijke discussies, dan moet dat live. We zien die ontwikkeling terugkomen in ontwikkelingen die wij betiteld hebben als 'ContraEventmarketing', waarbij logo en merk ondergeschikt zijn aan het bijdragen of oplossen, Social Eventmarketing, waarbij live oplossingen gezocht worden voor sociale vraagstukken en Live Brand Politics waarbij een merk of bedrijf stelling neemt. En in alle gevallen moet dat live. Pas dan zullen mensen het merk of het bedrijf geloven', aldus Sjoerd Weikamp, hoofdredacteur van EventBranche.nl.


#EventTrends2019: Live Brand Politcs

 

Een prachtig voorbeeld is het live merkactivisme en de Live Brand Politics van Ben & Jerry's in Polen:


 

Merkactivisme
“Het internet heeft wereldse politieke gebeurtenissen volledig transparant gemaakt. Social media brengen mensen samen rondom uiteenlopende maatschappelijke kwesties. Dat leidt onomstotelijk tot een toename van het politieke bewustzijn van burgers. En zij verwachten oplossingen. Niet alleen vanuit de politiek, maar in steeds sterkere mate van het bedrijfsleven. Marketeers moeten zich daarom hard maken voor maatschappelijk verbeterend ondernemen. Welkom in het tijdperk van merkactivisme.”

PIM Trendrapport 2019
Dat stelt Stefan Harzevoort, strateeg bij Valtech en bestuurslid van PIM. Hij is verantwoordelijk voor het ‘PIM Trendrapport 2019’, inmiddels de veertiende editie van het veelgelezen rapport. Op basis van een uitgebreid onderzoek naar de actuele maatschappelijke ontwikkelingen schetst hij dé daadwerkelijk relevante trend voor 2019. Zijn moedige keuze verder te kijken dan technologische innovaties heeft geresulteerd in een publicatie die essentiële kennis biedt aan marketeers en iedereen die betrokken is bij de toekomst van merken.

Politiek bewustzijn
“De wereld roept om aandacht”, zegt Yvonne Nassar, voorzitter van PIM. “Mensen willen gehoord worden. Kijk naar de 16-jarige Zweedse milieuactiviste Greta Thunberg die tijdens het ‘World Economic Forum 2019’ in Davos de wereld een duidelijke boodschap heeft gegeven: “Our house is on fire. I don’t want your hope. I want you to panic… and act.” Inmiddels heeft zij wereldwijd 100.000 tieners geënthousiasmeerd om haar voorbeeld te volgen om te staken voor meer aandacht voor het klimaat.”

Progressieve merken
“Aangevoerd door een veelheid van progressieve merken hebben we in 2018 de definitieve doorbraak van het merkactivisme gezien”, duidt Stefan Harzevoort. “Het uitblinkende voorbeeld is Nike, dat via de controversiële Colin Kaepernick oproept om ergens in te geloven – zelfs als dat ten koste gaat van alles. Het lijkt deze vooruitstrevende merken stijgende omzetcijfers, meer onderscheidend vermogen, aandacht en meer loyaliteit te brengen. Maar nog belangrijker is dat die merken dichterbij hun doelgroep komen en daadwerkelijk een bijdrage aan een betere wereld leveren.”

Activisme tonen
Tegelijkertijd is ook de keerzijde van de medaille zichtbaar, zoals de boze reacties op de Gillette-campagne tegen de doorgeschoten mannelijkheid. Steeds frequenter blijken mensen in staat merken te kraken. Merken die zich afzijdig houden van stevige standpunten, geen échte actie ondernemen of als hypocriet worden beschouwd, krijgen het te verduren via bewegingen die zich middels hashtags verenigen. Maar moeten merken zich nu wel of niet van hun activistische kant laten zien? Wat zit er achter het verhoogde politieke bewustzijn van mensen? En hoe kunnen zij reageren?

Betekenisvolle marketing
Om antwoord te geven op die vragen heeft Stefan Harzevoort de evolutie van betekenisvolle marketing verkend. Hij licht in het trendrapport een aantal drijfveren uit, overtuigt met data en inspireert met cases en tips. “Als merk een standpunt innemen, een kant kiezen, dat is nieuw en voor menigeen beangstigend. Maar o zo belangrijk”, adviseert hij. “Het onderstreept waar je merk voor staat, wat je belangrijk vindt en het verstevigt de emotionele band met de klanten. Faciliteer mensen in hun wil de wereld te verbeteren. Neem de verantwoordelijkheid. Misschien breng je de wereld verder in beweging. Als het maar echt is.”

>> Download hier het volledig PIM TrendRapport

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®

EventBranche supporting partners

 

EventBranche preferred partners