Het hing al een tijdje in de lucht en er werd ook al
over gesproken, maar nu is het officieel: brancheorganisatie IDEA en het
Genootschap voor Eventmanagers hebben een gezamenlijke pitchovereenkomst
getekend. Dat staat in de eerste editie van de nieuwsbrief van
IDEA.
Hiermee sluiten zij aan bij de ‘Spelregels voor het
Pitchproces’ van VEA,Vereniging voor communicatieadviesbureaus, en BVA, Bond van
adverteerders.
Wantoestanden
‘Met onze pitchovereenkomst willen we de professionaliteit van het bureauselectieproces verhogen’, meldt Léon Kruitwagen van zowel IDEA als het genootschap . ‘Bovendien voorkomt het wantoestanden die zich in het verleden wel hebben voorgedaan. De door ons voorgestelde werkwijze biedt de deelnemende bureaus een betere bescherming, van hun creatieve concepten bijvoorbeeld. Tegelijk geeft het de opdrachtgevers de kans om tot een weloverwogen keuze te komen.’
Gedragsregels voor beide partijen
IDEA-leden die uitgenodigd worden voor pitches of bureaucompetities sturen
hun potentiële opdrachtgever een pitchovereenkomst met gedragsregels voor beide
partijen. Daarnaast ontvangt de opdrachtgever een Pitchproces Questionnaire en
een Competitie Leidraad. Met behulp hiervan kunnen opdrachtgevers hun wensen
duidelijk kenbaar maken en krijgen ze alle noodzakelijke adviezen om het
selectieproces voor alle betrokkenen overzichtelijk en transparant te
houden.