Live+Legends+brengt+de+clubbeleving+in+China+naar+nieuwe+dimensie
Persberichten

Live Legends brengt de clubbeleving in China naar nieuwe dimensie

De electronic dance scene in China groeit. Live Legends is door de Chinese NOA Group benaderd om een nieuwe generatie clubs neer te zetten onder de merknaam One Third. Na Beijing en Kunming, opent de derde One Third in Hangzhou.

Hoewel in het westen grote festivals een belangrijke rol innemen bij EDM-fans, brengt het organiseren van dance festivals in China door de bureaucratie risico’s met zich mee. De Chinese overheid bepaalt de spelregels: eerst toon je je productie, je line-up en daarna wordt besloten hoeveel kaarten je mag verkopen. Dit is anders dan in Nederland waar je aan de hand van de venue de capaciteit bepaalt en vervolgens met een budget komt. Het relatienetwerk (guanxi) met de lokale overheid, politie, brandweer is erg belangrijk om te voorkomen dat je vergunning niet wordt ingetrokken. Het komt maar al te vaak voor dat festivals last-minute worden geannuleerd. Voor de opbouw van een duurzame lokale EDM-community in China zijn Chinese clubs juist van grote betekenis.

Transformatie Chinese clubcultuur
In de moderne commerciële Chinese clubs komt men vooral om zich uit te leven aan dure drank en om je sociale status te tonen, in plaats van liefde voor cutting-edge muziek. Live Legends wil hier verandering in brengen door de Chinese clubcultuur naar een nieuw niveau te brengen: een kosmopolitische hotspot, niet alleen om te zien en gezien te worden, maar ook een plek voor de nieuwste trends, een platform voor nieuwe muziek en ontwikkeling van internationale en lokale DJ’s plus een visueel showspektakel.

One Third: ‘the best 1/3 of your life’
De ideale dag zou moeten bestaan uit 8 uur werk/studie, 8 uur slaap, 8 uur vrije tijd. Die 1/3 deel van je leven die je besteedt aan vrije tijd vul je natuurlijk in met aansprekende entertainment, wat goed aansluit op de behoefte van Chinese jongeren die meer van het leven willen genieten.

Live Legends creëerde het totaalconcept voor de One Third clubs, van showproductie, interieurontwerp, licht, video, laser tot motion design en verzorgde de uitvoering en aansturing. Er worden momenten op de avond gecreëerd vanuit voorgeprogrammeerde shows, die bestaan uit muziek, licht en dans. Ook trainden ze de lokale teams om de shows te bedienen en het systeem te onderhouden, zodat het in topconditie blijft wanneer internationale DJ crews te gast zijn.

Daan Oomen, creative director Live Legends: “In het Chinese clublandschap zien wij ruimte voor ontwikkeling. Los van de muziek en de DJ’s willen we juist de verhalen in de clubs brengen, zodat het niet alleen draait om de champagne en de mooie danseressen, maar juist meer een plek voor beleving door een 360 graden visueel spektakel neer te zetten. Of je nou naar boven, beneden, links of rechts kijkt, overal vind je storytelling.”

Het publiek bestaat vooral uit mensen die veel te besteden hebben. Je positie waar je zit bepaalt je sociale status. In het midden van de zaal aan een van de vele tafeltjes, of ergens aan de rand zonder tafel. Het merendeel loert op een plekje in het midden. Per tafel wordt er op zo’n avond makkelijk voor 20.000 dollar besteld aan champagne of sterke drank.

Blend internationale EDM-cultuur met lokale identiteit
Live Legends zoekt naar vormen die lokaal aansluiten. Voor de OTKun club (One Third Kunming) integreerden ze elementen uit de traditionele Zuid-Chinese Yunnan-cultuur, die weliswaar door de jeugd als oubollig wordt ervaren, maar welke ineens nieuwe waardering krijgen door deze op een moderne manier te verweven in het totale clubconcept. In Hangzhou zijn elementen van het West Lake toegevoegd. En een hardstyle show is neergezet, geïnspireerd vanuit Beijing opera. Zo krijgt een club meer verhaal en vormt het onderdeel van de unieke identiteit van een stad, wat ook weer interessant is voor internationale bezoekers. Naast bekende DJ’s als Tiësto en Armin van Buuren die er komen draaien, vormt One Third ook een podium voor lokale Chinese DJ’s.

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.