23 oktober 2007

Paul van der Wal (NIDAP): op weg naar 'corporate budgeting'

Rubrieken

NIDAP onderzoekt al enkele jaren de evenementenmarkt. Halverwege dit jaar verschenen de jongste cijfers. Aanleiding voor een gesprek met NIDAP-directeur Paul van der Wal, die concludeert dat corporate budgeting voor verdere professionalisering kan zorgen.
NIDAP-directeur Paul van der Wal

Eerder publiceerde FZ.nl al de belangrijkste bevindingen uit dit rapport. In het komende FZ magazine een artikel met interessante gegevens uit het onderzoek. FZ had een zeer boeiend gesprek met NIDAP-directeur Paul van der Wal over de professionalisering van de evenementenbranche. Eén van conclusies? De branche is al een heel eind op de goede weg, maar bij maar weinig bedrijven die een vast budget voor eventmarketing hebben. veel opdrachtgevers is toch nog sprake van ad hoc-beleid.

Professionalisering

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar één van de woorden die in het gesprek steeds weer terugkwam, was corporate-budgeting. Er zijn nog Nu komt het geld vaak uit vele verschillende potjes. Door in komend onderzoek onder meer te vragen naar de bestedingen en budgetten, hoopt het NIDAP op een wakkerschud-effect. Met een verdere professionalisering, aan de opdrachtgeverszijde, tot gevolg.

Ten koste van creativiteit?
En de geluiden dat professionalisering in de eventbranche ten koste zou gaan van de creativiteit? Daar is Van der Wal het niet mee eens. De creatieve man kan ook binnen een grotere organisatie creatief zijn. 'Sterker nog, dan kan hij zich alleen bezig houden met waar hij echt goed in is. Nu moet hij vaak ook nog een eenmanszaak bestieren.'
Veel meer cijfers, grafieken en beschouwingen van het NIDAP in het komende FZ Magazine dat eind november verschijnt.