Patrick+Roubroeks+%28XSAGA%29+in+Rusland+over+Eventmarketing%3A+small+is+the+new+big
Nieuws

Patrick Roubroeks (XSAGA) in Rusland over Eventmarketing: small is the new big

EVENTMARKETING - Aan de vooravond van de Best Event Awards in Coimbra Portugal, waar Nederland iedere editie weer bij de top van Europese eventmarketing en live communicatie blijkt te horen, is het mooi om te zien dat eventprofessionals uit ons land in den vreemde het 'woord' verspreiden. Zo ook Patrick Roubroeks van XSAGA: 'Small is the new big' en 'Nothing is original'.

FROM MOSCOW WITH LOVE

Toen mij werd gevraagd mijn kennis en visie op ons vak te delen op de Event Show 2018 te Moskou was mijn antwoord direct en volmondig; ‘Ja, wat leuk’. Drie jaar geleden mocht ik hier al ‘XSAGA from Holland’ introduceren aan dit internationale publiek. Een hernieuwde kennismaking met deze dynamische metropool wilde ik niet aan mij voorbij laten gaan. Zeker niet toen onze Russische collega Nadia Makova mij vroeg om op diezelfde dag als gastspreker te verschijnen op de Moscow Advanced Communication School (MACS). Onder het motto twee vliegen in één klap werd de agenda leeg geveegd en een visum werd aangevraagd. En daar ging ik, ‘op weg naar nieuwe avonturen…’

Ik noemde de eerste presentatie ‘Small is the new Big’ Oftewel; hoe creatief te zijn met een gelimiteerd budget. Het internationale succes van het event en het daaraan gekoppelde filmpje van de ‘10 miljoenste bezoeker van het Rijksmuseum’ was ook in Rusland niemand ontgaan. Het blijkt dat wij Nederlanders goed kunnen omgaan met producties waarbij de middelen beperkt zijn. Wij zijn maar een klein land vergeleken met het grote Rusland en moeten dus concurreren op een ander vlak.

Nooit groot genoeg                                  
In de taxi door regenachtig Moskou, op weg naar de eventlocatie, hoorde ik de muziek van Sade en Phil Collins. Die had ik lang niet meer gehoord. Vroeger was ik fan. Maar in het hier en nu voelde de muziek vooral nostalgisch met een groot verlangen naar vroeger. Ik trof een grote zaal met 400 aandachtig luisterende Russen. Ik besprak met hen recente cases van Hudson’s Bay, Hendrick de Keyser en het evenement rond de naamsverandering van de Johan Cruijff Arena. Hoe bereik je een groot publiek met minimale middelen? Voor de aanwezigen waren de cases een eye-opener in een ambitieus land waar groot nooit groot genoeg kan zijn. De mensen in de zaal stelden massaal vragen en vroegen naar de trends in Europa. Na afloop wilde de delegatie uit Siberië graag op de foto met de blonde man uit Amsterdam. “Awkward”, zo zou mijn dochter mijn gevoelssituatie omschrijven.

Inmiddels stond de taxi weer klaar om mij naar de andere kant van de stad te brengen. Er stond immers nog een kakelverse presentatie in de planning. Dit keer onder de titel “De tien van XSAGA’. Een concept dat mij in staat stelt tailermade te kunnen communiceren met de doelgroep in de zaal. Tien tips & trends die de beliefs van XSAGA en het vak van live communicatie onderstrepen.

Inspireren en geïnspireerd worden
De laatste slide van de presentatie is daarbij de enige constante, waarbij ik een tekst voorlees die ik ooit op een theedoek tegenkwam in de museumwinkel van het Eye in Amsterdam. De tekst is afkomstig van de grote filmmaker Jim Jarmusch. Ik citeer:

'Nothing is original. Steal from anywhere that resonates with inspiration or fuels your imagination. Devour old films, new films, music, books, paintings, photographs, poems, dreams, random conversations, architecture, bridges, street signs, trees, clouds, bodies of water, light and shadows. Select only things to steal from that speak directly to your soul. If you do this, your work (and theft) will be authentic. Authenticity is invaluable; originality is non-existent. And don’t bother concealing your thievery - celebrate it if you feel like it. In any case, always remember what Jean-Luc Godard said: “It’s not where you take things from - it’s where you take them to."

En dat is precies waar het deze dagen in essentie over gaat. Inspireren en geïnspireerd worden om daarna creatiever en effectiever werk te maken voor klanten die je daartoe uitdagen.

proubroeks@xsaga.nl

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.