27 november 2007

Oseven: partycatering met restaurantgevoel

Rubrieken

Met Martinair partyservice als stevig fundament presenteerde Oseven zich maandag als creatieve poot binnen de grote Maison van den Boer-familie. 'Oseven wil een nieuwe betekenis geven aan partycatering: van ordertaking naar partymaking', aldus algemeen directeur Erwin Verschoor.
Algemeen directeur Erwin Verschoor proost op Oseven in de open keuken van 'zijn huiskamer'

Onder het toeziend oog van vele tientallen relaties lanceerde cateraar Oseven zichzelf in de Van Nelle Ontwerpfabriek op originele wijze. Bij een zij-ingang van de locatie vingen de bekende rode Martinair-stewardessen de gasten op. Na een welkomstborrel verplaatste het gezelschap zich naar een tussenhal waar algemeen directeur Erwin Verschoor het woord nam.

Meetings more pleasurable
'De geweldig mooie geschiedenis van Martinair partyservice is het stevige fundament waarop wij gecreeerd hebben. Met Oseven als nieuw merk, rustend op drie pijlers: u als klant, onze medewerkers en de drang naar vernieuwing en creativiteit', zette Verschoor het nieuwe merk in de markt. 'We nemen heel duidelijk een nieuwe positie in: we make meetings more pleasurable. Wij zijn de specialist voor onvergetelijke momenten en beleving.'
De genodigden liepen vervolgens door een haag van Martinair stewardessen, die afscheid namen namens Martinair partyservice en de gasten begeleiden naar de 'nieuwe wereld' van Oseven.
Alle genodigden kregen sloffen aangeboden en betraden daarna een deel van de fabriek waar het ultieme huiskamergevoel was gecreeerd met een eettafel, zitbanken en een open keuken. Verschoor: 'Hier waren wij natuurlijk zelf de klant. Onze opdracht was dat onze relaties zich thuis zouden voelen bij het nieuwe merk Oseven, waarbij het eten en de manier van serveren geheel aansluit bij dat huiskamergevoel', aldus Verschoor die op zijn witte slofjes wel even tijd had voor tekst en uitleg:
Oseven 'happening and food', wat houdt dat in de praktijk in?
'Het is de partycaterng re-invented. Wij geven partycatering een nieuwe lading, een nieuwe betekenis. Het gaat om belevend eten en drinken, passie en het creeeren van een restaurantgevoel. Want als ik een pasta eet in een Italiaans restaurant, dan smaakt die pasta altijd beter dan als ik het zelf thuis namaak. Dus speelt beleving een hele belangrijke rol.'
Martinair partyservice is natuurlijk een naam die staat, hoe reageren klanten op de nieuwe weg die Oseven inslaat?
'Het is een hele mindshift voor ons, maar ook voor onze klanten. De echte Martinair klanten hebben best met de wenkbrauwen gefronst, maar zij zien dat we dezelfde kwaliteit leveren met dezelfde passie die ze gewend zijn. We hebben nu gewoon heel duidelijk een keus gemaakt, Oseven is geen duizend-dingen-doekje. Dat betekent dat we op termijn ook best zullen gaan selecteren aan de poort, serieus nadenken over welke klanten we willen.'
Beleving en passie zijn woorden die in de eventbranche inmiddels gemeengoed zijn, wat is dan de meerwaarde van een cateraar die op dezelfde wijze denkt?

'Vooropgesteld dat wij geen eventbureau zijn of willen zijn, want ik geloof heel sterk in samenwerken en profiteren van elkaars expertise en zelf doen waar je goed in bent, maar wij zijn voor eventbureaus meer dan een toeleverancier: als zij bij ons komen, kunnen we echt meedenken binnen het concept dat gecreeerd moet worden. Zoals Joe Pine al zei: echte experience creeer je door co-creations. Alles moet kloppen en op elkaar aansluiten. In ons vak zijn we een beetje te ver doorgeslagen in technisch nadenken over partycatering. Dan gaat het al snel over economische gronden, tijd en logistiek. Terwijl het draait om gevoel. Natuurlijk wel met een winstoogmerk. Maar onze ambitie is niet om de grootste te zijn, wel de leukste en de creatiefste.'

En als algemeen directeur, wat is je persoonlijk doel met Oseven?

'Waar Siebe Terband nog altijd gezien wordt als de grondlegger van de term partyservice, hoop ik dat ze mij over 20 jaar zien als de man achter Happening and food. Het gaat allemaal om beleving, al moet je daar misschien niet te veel over praten...'

Oplocatie.nl: